Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Sjömanskap/nykterhet

Leif Thedvall:

Hej Som navigationslärare undrar jag hur jag skall hantera den nya nykterhetslagen till sjöss. Själv anser jag att det är gott sjömanskap att flytta båten till en mer skyddad plats om vindförhållandena drastiskt förändras, även om jag druckit ett par glas vin. Frågan är om lagstiftningen om gott sjömanskap kan anses stå över nykterhetslagstiftningen som ju är oerhört trubbig. M v h Leif Thedvall

Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 11:19

Larsson, Alexander:

Hej, Kanske skall du läsa Hugo Tibergs mycket klarsynta och djupsinnigt författade artikel. Du finner den bl.a. här: http://www.juresjofart.se/ny-sjoefyllerilagstiftning-2010/Alla-sidor Hör gärna av dig om du vill diskutera igen, även jag själv kommer ta upp frågan med mina "elever" på förarintyg och kustskepparintygsnivå. Vänliga hälsningar, Alexander
Slocum, "fribå… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 11:19

Slocum, "fribåtsägare" 8m löa:

Som Hugo Tiberg påpekat i är lagens "ordalydelse" - "fullgörande av uppgift av väsentlig betydelse för sjösäkerheten" (ombord). Jag kan bara tolka det som ENDAST personer som klart kan kategoriseras som "passagerare" är undantagna i lagstiftningen på "promillebåtar". Alla andra deltager i säkerhetsarbetet ombord, t.ex. kontrollera plötslig vatteninträngning, hjälpa till vid man över bord, manövrera VHF-radion, lyssna på väderrapporter, vb. kontrollera förtöjningar, exemplen är otaliga. Behov av "Säkerhetsarbete" kan uppstå när som helst. I lagen finns ingenting som begränsar säkerhetsarbetet till framförandet av båten. Av lagens "ordalydelse" framgår också att lagen alltid gäller (24tim), det står INTE att säkerhetsarbetet endast gäller när fartyget framförs. Lagen gäller alltså till sjöss, i naturhamnen, till ankars, vid boj, i hemmahamnen och i gästhamnen. Endast när man går i land kan man inta alkohol och man måste ha under 0,2 promille innan man går ombord. Teoretiskt kan vi alltså förvänta oss en razzia från Polis och Kustbevakning t.ex. på Gästbryggan i Marstrand, kl 23.30, mitt i juli. Med tanke på dagens segelbåtars storlek,(promillebåtar), kommer "skörden" av sjöfyllerister att bli mycket stor. Endast några få ombordbjudna gäster kommer att undgå straff. Skål!