Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Segelproblem / Rullgenua

Hans Carlsson:

Hej ! Jag heter Hasse Carlsson och är medlem i St:Anna-kretsen sedan många år. Jag har ett "problem"/ärende med en segel-leverantör, av vilken jag köpte en ny rull-genua för inför säsongen -06. Under den säsongen upptäckte jag några små fläckar på seglet, såg ut som små mörkare fettfläckar, men tänkte inte så mycket på det. Under säsong -07 accelererade mängden av fläckar drastiskt, och då förstod jag att nå´t måste vara fel. Jag konstaterade då att de dubbelhäftande fixeringband man använder vid tillverkning av seglet inte var mögelresistenta, vilket medförde att samtliga sömmar är svarta av mögel. Jag kontaktade segel-leverantören och han förstod inte vad det kunde vara. Efter ett flertal mailväxlande erbjöd han sig att hämta seglet vid lämpligt tillfälle för påsyn, vilket också gjordes. Jag har sedan frågat vad som händer men har bara fått till svar att besked skulle lämnas senast 15/3, då han skulle fått reklamationsbesked från sin underleverantör. Jag anser seglet bör kasseras och att nytt segel levereras, vilket jag även meddelat honom flera ggr, men får inget gehör för det. Han säger att det är första och enda gången han varit med om detta, vilket jag mycket betvivlar. De levererar över 1000 segel om året och att endast mitt skulle utvecklat mögelproblem låter osannolikt. Det är ett vanligt standard dacron-segel med kompensatorer, och använt lika som tidigare rullgenuor, vilka aldrig haft mögelproblem. Har ni hört om detta problem tidigare, och vad anser ni jag bör göra ? Jag har bilder på seglet men tror inte de går att bifoga. M.v.h Hasse Carlsson 0708-718672

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:18

Johan Westman:

Regeln om 6 månader gäller ur bevishänseende. Den generellta gränsen är 2 år. Dock gäller inom den tiden att en vara måste reklameras inom skälig tid. Dvs inom skälig tid från det att den har eller borde ha uppptäckte. Innebörden av detta kan variera från fall till fall. MVH! JOhan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Hasse! Tråkigt att du inte är nöjd med ditt segel, som köptes snart 3 år sedan. Om du går in på Konsumentverkets sidor (länk här intill) så finner du att det gäller att vara snabb med att reklamera en vara. Redan efter 6 månaders innehav är det du som ska bevisa att felet var ursprungligt. Du kan knappast räkna med att få ett helt nytt segel eftersom du använt seglet under två säsonger. Blir det ändå fallet får du räkna med ett prisavdrag motsvarande som försäkringsbolagen gör. I ditt fall hade jag kontaktat andra köpare av samma fabrikat och hört om de råkat ut för samma problem. Ge segelmakeriet lite tid ytterligare, var positiv och tänk på att de redan varit hyggliga genom att resa och avhämta seglet - något som de inte är skyldiga till utan det är köparens sak att återkomma med en felaktig vara. Ring eller besök dom istället för att maila - normalt en bättre metod. Jag är ganska säker på att ett välkänt segelmakeri vill ställa allt tillrätta. Hälsningar Lennart Lundin