Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Nödhamn

Örjan Lindqvist:

Två frågor: 1: Storm utbryter och en nöjesseglare söker tillfälligt vad han anser vara nödhamn i en hamnanläggning. Är denne seglare skyldig enligt lag att erlägga hamnavgift? Låt säga att han saknar pengar vid tillfället. 2: En nöjesseglare har förtöjt i uthamn. Under kvällen intages vin/sprit. Under natten utbryter ett åskväder med hårda vindar, som gör att förtöjningen drar loss. Seglaren går ut, kastar ett ankare för att rida ut stormen. Med kvällens spritkonsumtion har alkoholnivån i blodet överstigit lagstadgad gräns för sjöfylleri. Är han en lagbrytare som kan lagföras? Med vänlig hälsning Örjan Lindqvist Medlem 367731

olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 00:59

olof:

fråga2 Båtägaren begår ett brott redan när han/hon dricker alkoholhaltig dryck ombord i sin båt i sådan mängd att promillehalten uppgår till eller överstiger 0,2 OBEROENDE om båten är förtöjd eller på väg. Det är juridiskt ointressant om ankare släpper eller det är dåligt väder. Det står i sjölagen att alkoholreglerna gäller alla som deltar eller kan tänkas delta i säkerhetsarbetet ombord (dvs ALLA i en fritidsbåt)och det står INGENTING om att båten måste vara på väg. Reglerna gäller alltid, i gästhamn, i naturhamn, på ankarplats, och även i hemmahamnen.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 00:59

Kent:

Jag är ju inte jurist så jag vet
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 00:59

Kent:

Jag är ju inte jurist så jag vet inte om jag har rättighet att svara, men ur min amatörmässiga synvinkel och ur mitt förnufts synvinkel så är svaret JA på båda frågorna. Jag menar att nyttjar du någon anläggning som kostar pengar att anlägga och driva så får man nog allt betala för det också, även om det är i ett nödläge. Och visst kan det väl vara värt en slant att få ligga tryggt än att tampas med vågorna! Att köra båt med alkohol i blodet är inte tillåtet, precis som i bil, oavsett vad syftet är. Bättre att lämna flaskan hemma och vara nykter på sjön. Allt blir så mycket bättre för alla då.