Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Momsintyg

Jonas Bergström:

Hej Skall flytta ner båten till medelhavet och har hört att bl. a. myndigheter i Slovenien ibland vill se bevis på att moms är betald. Båten, som är byggd 1986, köptes begagnad för ca 5 årsedan av privatperson. Privatköp är ju inte momsbelagt. Jag undrar dock om det trots det kan ställa till problem vid en eventuell kontroll och hur man undviker det? (Har hört med tidigare ägare om gamla handlingar men de har tyvärr inte gått finna). Tacksam för svar. Mvh Jonas

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Bara en del klarläggande: All heder åt SXK´s certifikat men det har sina brister - varaktighet bara två år och visar bara ett en viss person äger en viss båt. Inget bevis för att båten är svensk utan bara att den är registrerad av en svensk klubb. Därför registrerar de svenska seglare som seglar lite längre bort och under längre tid sin båt i Sjöfartsverkets båtregister. Det kostar 425:- för registreringen och ytterligare 425:- för att få ett nationalitetsbevis. Giltighet så länge man äger båten. Det har visat sig att myndigheter utomlands bättre accepterar ett certifikat med båtnationalitet från en myndighet jämfört med ett från en båtklubb/union (även om båtklubben råkar vara världens största till medlemsantalet). Alla svenska båtar ska ju vara registrerade vid färd utanför Norden. I övriga norra Europa är det helt OK med SXK´s certifikat.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Jonas! Tråkigt att du inte kan få ett endaste papper (t ex kopia av ev registering eller köpeavtal)från föregående ägaren. Myndigheterna i Slowenien är mer observanta i momsfrågan om båten kommer från Medelhavet så du behöver inte vara så orolig. Se till att ha båten registrerad i första hand i Sjöfartsverket (officiell myndighet). Ha med ditt köpeavtal i original (helst med översatt kopia på engelska) som visar att du ägt båten i flera år. Dessutom försäkringsbevis (på engelska). Ditt problem är att du inte kan visa om båten eventuellt är omomsad av förre ägaren men kan du dessutom visa på något sätt att du haft båten i Sverige sedan du köpte den så är det ännu bättre. Någon typ av bevis för att moms är betald så här i efterhand är svårt. Tala för säkerhets skull med Särskilda Skattekontoret i Ludvika tel 0240-87000. Lycka till Lennart Lundin
johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:58

johan Westman:

Hej! Jag skulle rekommendera att du skaffar Sxks certifikat på engelska som jag har förstått fungerar i de flesta länder. Sjöfartsverket registrerar fartyg så är det ett fartyg är det ett självklart val. I övrigt skulle jag tipsa dig om medleshavsseglarna som har många tips om hur att agera i de olika länderna kring Medelhavet. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk