Hoppa till huvudinnehåll
Kent.Rissanen
Senast inloggad: 2014-06-06 - 10:49
Lanterna vid segling vs motorgång

Kent Rissanen:

Hej, om förstår det rätt, kan jag föra min 8 m långa segelbåt EN lanterna i toppen med ljus 22,5 grader SB/BB 90 grader akterut. Men kan jag vid motorgång föra samma ljus och samtidigt ha min ankarlanterna tänd? Är det viktigt på vilken höjd jag sätter respektive lanterna? Vad blir mitt straff förutom att riskera "träff sänkt"? Mvh Kent

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i SXK Båttekniska nämnd.:

Två artiklar om problem med montering av lanternor finns på adressen: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Kent! Eftersom din båt är över 7 meter så gäller samma regler i ditt fall som för båtar upptill 12 meters längd. Detta innebär att under segel kan du ha antingen en sammansatt lanterna i masttoppen (grön/röd/vit) eller separat röd - grön i fören och vit i aktern. Vid motorgång gäller samma regler som för motorbåtar vilket innebär att s.k. motorlanterna tillkommer - en framåtriktad vitlysande placerad på masten väl över de röd/gröna i fören. Detta innebär att en sammansatt lanterna i masttoppen endast kan användas under segling. Ankarlanterna används enbart vid ankring när båten är över 7 meter.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:42

Johan Westman:

I Sjöfartsverket har en förträflig skrift som heter "Sjötrafikföreskrifter m.m. " Där finns såväl lagtext som internatinella sjövägsregler samt inte minst små kommentarer till de olika reglerna, läs den så får du svar på alla detaljer. Du kanske har läst de senaste dagarna om att Kustbevaknignen just har börfällt båtförare för just brist på lantärnor. Skulle sedan bristen på lantärna vara del i ett haveri kan du riskera vanliga straffrättsliga sanktioner. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk