Hoppa till huvudinnehåll
Lennart Johansson
Senast inloggad: 2011-05-05 - 16:26
Kanalintyg för Rhen, vad gäller?

Lennart Johansson:

Hej, Det har nu kommit upp en diskussion om vilka formella krav som gäller för att gå med fritdsbåt på Rhen. Det tycks som kanalintyget enligt CEVNI inte är tillräckligt. Det vore bra om det går att få fram ett klarläggande då ganska många svenska båtar vill gå på Rhen. Med bästa hälsningar Lennart Johansson

holmquist
Senast inloggad: 2017-04-26 - 12:14

Sven Holmquist:

Hej Lennart J Jag såg ditt inlägg på SXK men där framgår inte din emailadress men det kanske går fram ändå?!? Om du går in på Carl Åke Tovås hemsida http://www.algonet.se/~carlto/ Så kan du läsa mer om detta. Jag har mailat till Christer Walin som är ursprunget till detta. Dvs såvitt jag vet är han hitintills den ende som fått anm av tysk polis pga detta. Här ser du utdrag från mitt mail till Christer: Kustskepparexamen inte var godkänt för just Rhen men är ok för övriga kanaler i Europa. Om jag förstått rätt så står du nu i färd med att försöka avlägga prov för det sk Rhenpatentet på väldigt speciella villkor och har bokat tid till 22/3 att avlägga prov som nu tydligen bara går att göra i Tyskland. Friskhetsintyget som det nu ser ut får endast göras i Tyskland och av för ändamålet godkänd läkare som det bara lär finnas ca 75 st. etc etc Det ät tydligen många hinder och kostnader innan man eventuellt har möglighet att få sin "Rhenkanallicens". Jag avser att i år 2009 gå på Donau mot Svarta havet och som kartan ser ut så måste man gå en bit på Rhen för att komma till Donau. Vi är många som är intresserade och på väg att gå via Rehn? 1. Vet du om det är speciella sträckor på Rhen med dessa krav eller om det är Rhen generellt? 2. Vet du om det är något på gång för att få fram en strategi? Är det någon eller några som driver frågan? Kollade på nätet litteratur betr Spoortbootführerschein och hittar alla möjliga böcker med rubriker typ "Spotrführerschein Binnen und Motor" 3. Vilken kurslitteratur har du valt? 4. Vet du något om alternativet att ta lotshjälp på Rhen? Kostnad? MVH Sven HOlmquist email sven.holmquist@telia.com tel 08 55241120 eller 070 4973173
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Jag har svårt att förstå denna oro med krav på kompetens för framförande av båt på Rhen. Är det ett fartyg (över 12x4 m) är läget ett annat. Mängder av fritidsbåtar passerar Rhen och tyska medborgare har sin kompetens medan vi som EU-medborgare har vår. Ett undantag finns och det är kravet på kanalintyget som alla ska ha. Läser man vad Tovås skriver så är problemet inte så stort. Visst kan enskilda myndighetsutövare (t ex flodpoliser) ha fel och det är lönlöst att argumentera emot (gäller särskilt Tyskland). Att lägga ut stora pengar för att erhålla tysk kompetens tycker jag är fel - enklare att ta böterna - som kan uppkomma vi färd med fartyg! Sammanfattning: För enstaka färder med fritidsbåt på Rhen så tag Kanalbeviset och minst Kustskepparn. Tag även Utsjöskepparn som belyser mycket av vad man bör kunna vi seglingar i utlandet och på haven.