Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Förvaring av båtar

Tomas:

Hej Jag är en kille som precis skaffat en båt, eller rättare sagt - köpt ut farsgubben. Jag har dock haft världens otur och behöver hjälp med två frågeställningar då jag dels haft vandalism på det varv jag ligger vid + skador på själva båten. Vid den förvarings-hamn jag använder för vinterförvaring (vill ej nämna namn, hoppas det är ok) så hade några tagit sig in och vandaliserat båtar, däribland min. Har varvet någon skyldighet eller kan de friskriva sig helt? Sedan stod min båt förvarad rätt nära själva sjön och den har fått vissa vattenskador pga översvämningar. Är det mitt ansvar igen eller kan jag på något sätt begära skadestånd från de jag hyr av? Då kontraktet är ett standarskontrakt så undrar jag om det finns någon lag på området, för den går ju inte under KtjL då förvaring av båt ej räknas till lagens område. Har någon hört om något liknande fall? Tack på förhand för svar Med vänliga hälsningar Tomas

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:16

Tomas:

på konsumentverkets hemsida står att ktjL gäller för även förvaring av båtar, medans jag nyss läste på någon annan sida (glömt namnet) att det inte gällde.. *förvirrad*
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:16

Johan Westman:

Hej Tomas! Den som hyr ut en plats för förvaring har rent generellt ett ansvar för den platsens säkerhet. Du bör dock kontrollera i avtalet er emellan vad som står så att det inte finns begränsningar. Ang vattenskador så bör du i första hand se till din båtförsäkring, ty vanligtvis gäller en sådan även för vinterförvaring, men även där bör du läsa villkoren. Ring om du har fler frågor. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk