Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
fel sida kastellet

claes:

Hej! Jag gick enl. kustbevakningen på fel sida kastellet i vaxholm och skall ju då få böta.Kustbevakaren var trevlig och fick även ett vänligt bemötande.(någonstans visste jag väl att jag gjort fel) Kustbevakaren frågade om jag hade sjökort ombord. svar ja- På hemväg kollade jag mitt sjökort och vad som stog där. Att båtar vars längd underskrider 12 m och (obsevera och) bredd understiger 4 m skall gå öster om kastellet. Min båt är en 10 ton arbetsbåt 12 x 3,6 den är alltså inte kortare än 12 m.och jag har rätt att gå väster om.Nej så lätt var det inte vid en koll så är mitt sjökort gammalt från -84 och nu har dom ändrat och till eller. Nu kommer min fråga. På kastellet har man skrivit tyngre och lättare trafik. Vad är det? finns det ett juridiskt begrepp som heter så om det inte finns det varför skriver man så då, och vilken undersökningsplikt har jag? För mig är min båt tung. MVH claes

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 15:31

Johan Westman:

Nu har Du och jag redan talats vid, men jag skriver ändå ett svar här. Det finns mig veterligen ingen legal definition av var gränsen mellan tung och lätt trafik. Dock har skyltarna suttit uppe ett bra tag på Waxholms kastell varvid det kan finnas någon bedömningspraxis, men det vet jag faktiskt inte. Finns det någon medlem som vet detta ser även jag gärna ett förtydligande. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk