Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Fel i Navionics nya sjökort

Stefan:

Hej! Jag gick lätt på grund i somras(25 juli). Vi gick för motor i vindögat för att sätta storseglet. Detta var på öppet vatten men intill en röd prick. Min fru frågade mig vilken sida om pricken hon skulle styra. Vad står det för djup frågade jag och hon svarade: 3 meter. Då spelar det ingen roll svarade jag (Båten går 1,9 m djupt). Vi föll sedan av och farten ökade. Då small det plötsligt till, vi fick aldrig stopp men det blev en ganska bra smäll i c:a 5 knop. Inga skador på båten vad jag kunde se då. När jag tittar på Sjöfartsverkets kort (utgåva 1995) så står det 1 meter på samma plats! Vid upptagning av båten i oktober så konstaeras att själva kölen är skadad och måste bytas. På själva båten syns inga tendenser till skador. Navship som säljer Navionics har nu konsaterat "tryckfelet" men påtar sig inget som helst ansvar, utan meddelar att deras plotter endast är ett hjälpmedel som man dessutom inte ska lita på?? Att man inte ska lita på djupsiffror Navionics sjökort framgår iallafall inte i marknadsföringen. En sjökortsplotter som inte bygger på kvalitetssäkrade uppgifter (SjöV:s) är med andra ord en helt onödig produkt ombord. I mitt fall så handlar det ju inte om några djupkurvor som ligger lite fel utan att en 1:a har skrivits in som en 3:a. Det är ju inget litet procentuellt fel! Helt oacceptabelt. Jag tänker gå vidare med detta jag vet bara inte riktigt hur? Rimligt är att Navship åtminstone ersätter mig för självrisken anser jag. Sverker i Plus? Tips eller egna erfarenheter emottages tacksamt Stefan

Per J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 23:29

Per J:

Det är oerhört tråkigt det du råkat ut för, men jag måste nog hålla med Johan. Nu vet jag inte vilken plotter du har men i de flesta av dom kommer det upp en start meny där det står att plottern bara är ett hjälpmedel och inget navigations medel. Samma sak står i de flesta beskrivningsböcker till plottrar som säljs i Sverige och definitivt de som säljs i USA.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 23:29

Stefan:

Hej! tack för svar Johan. Vi hade 100% full kontroll på var vi befann oss. Detta handlar inte om osäker kurs och fart eller att vi inte hade optisk utkik eller att tekniken inte funkade. Det handlar om att det står 3 meter i Navionics kortet och att det står 1 meter i SjöV:s sjökort på samma plats. Hade det inte funnits någon djupsiffra alls i Navionics kortet hade vi aldrig seglat över denna uppgrundning. Det finns ingen friskrivning om "felaktiga uppgifter" som jag sett. När det gäller frågan om garanti/konsumentköplagen så förutsätter jag att den omfattar "tryckfel" i ett sjökort Navionics och att jag ersätts med ett kort utan fel. Felet (Produktfel)är ju även konstaterat av leverantören. //Stefan
johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 23:29

johan Westman:

Hej! Tyvärr är det nog så att om du tittar i villkoren då du köpte din utrustning så friskriver/begränsar sig säljaren för skador av den typen du nu drabbats av. Dessutom kan de anföra reglerna i Sjötrafikförordningen om att en skeppare alltid måste ha säker kurs och fart och ha kontroll på var man är. Då får man inte lita till tekniken utan använda gamla hederliga metoder som optisk utkik och dödräkning o dyl. Så tyvärr tror jag att du får stå skadan själv. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk