Hoppa till huvudinnehåll
Christer Schön
Senast inloggad: 2013-11-30 - 19:55
Båtförsäljning

Jag har sålt min förra segelbåt men inte fått slutlikvid!

Jag fick 170000:- i handpenning och köparen skulle få hjälp av Tore Becker på Beckerbåt at ordna ett förmånligt lån på resterande 325000:- jag stod just i begrepp att segla iväg på semester men lånet ordnades och Beckerbåt skulle sända mig pengarna vilket inte skedde, jag har ring och bett om pengarna minst en gång i veckan men hela tiden fått olika förklaringar och försäkringar om att pengarna skulle sättas in på mitt konto inom ett par dagar.

När jag ringde i slutet på oktober så fick jag beskedet att dom var satta i konkurs och inga pengar fanns, då kontaktade jag köparen och sa att han måste agera, han polisanmälde Tore Becker då dessa pengar är så kallade klientmedel och inte får användas av mellanhanden. Efter ett tag meddelade polisen at förundersökning inte inleds då brottet inte går att utreda då konkurs inletts efter att affären genomfördes. Verkar inte resonomanget lite konstigt, får man gör olagliga saker utan att bli ansvarig om bolaget försätts i konkurs inna det polisanmäls?

Jag kontaktade konkursförvaltaren som svarade att det inte fanns några pengar i konkursboet och eftersom Tore Becker hade underlåtit att skapa ett klientmedelskonto så fanns det inga utsikter att få några pengar utan det var bara att ställa sig bland dom oprioriterade kraven.

Hur skall jag agera? Någon som har ett tips. Jag har inte ekonomiskt utrymme för att ta en sådan här förlust och jag tycker jag inte har gjort något fel, jag har ett standardiserat kontrakt och har gjort en ärlig och bra affär mot köparen.