Hoppa till huvudinnehåll
Bjorn Josefsson
Senast inloggad: 2023-11-14 - 15:17
Ägarcertifikat

Björn Josefsson:

Är på väg till Medelhavet och fick någonstans höra att man bör registrera fritidsbåten på Transportstyrelsen för att få ett intyg som håller vid kontroll och för att undvika onödiga problem i utlandet. Framgick också att det inte var säkert att SXKs intyg skulle vara tillfyllest. Nu, med officiellt intyg på engelska och svenska i handen men chockad över fakturan på 8300:- från Transportstyrelsen, undrar jag hur väl dessa uppgifter stämmer. Hälsningar, Björn Josefsson s/y Nova Strömstad

SKi4
Senast inloggad: 2023-01-30 - 15:52

Alexander Larsson:

Hej, Jag är egentligen fel person att svara på detta: någon av SXK:s medelhavsseglare torde kunna ge dig ett bättre svar. Mina kunskaper är begränsade till mer "teoretiskt juridiska". Jag har aldrig seglat ner till Medelhavet själv (även om jag är med i Medelhavsseglarna och har för avsikt att göra det, så småningom) Jag kan väl tänka mig att vissa länder kan ha synpunkter på ägarbeviset, men - i teorin bör det vara tillfyllest. Transportstyrelsens chockhöjning kan man förstås ha synpunkter på - även om det ska betalas någonstans. Det är en helt annan debatt. Vänliga hälsningar, Alexander