Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29
Vissa har det......

Lasse L:

I artiklen, På Kryss.. april nummret,"Vissa har det andra inte", så framgår det inte helt klart om den svarta kabeln skall sitta i grepen eller kanten av spannen. Troligtvis kopplade jag fel för nu hittar jag inte hem, går bara i cirklar. Färdtjänsten lotsade mig hem till datorn. Kan jag bli återställd om jag använder en röd kabel istället och kör proccesen baklänges? Tacksam för svar. Lasse L

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 06:06

Tomas:

Ha förtröstan -- du blir bättre till hösten. I astrozoologiska kretsar är det välkänt att de kosmobiologiska störningarna på de magnetkänsliga kristallerna är som minst runt vår- och höstdagjämning, ett fenomen som skribenten i På Kryss inte nämnde. Det är ett av skälen till att flyttfåglar då gärna navigerar långa sträckor, och att hinkexperimentet lyckas bäst då. På grund av sk maxwellska trögheter i systemet har störningarna på jordytan sitt minimum ungefär en vecka efter respektive dagjämning, dvs på våren runt 1 april. Samma gäller förstås några dagar efter höstdagjämningen, men med omvänd polaritet. Så spara hinken och den röda kabeln tills dess. Tyvärr tycks störningarna vara som störst tiden efter midsommar, vilket kan förklara en och annan navigeringsmiss även av personer med utvecklad biomagnetisk lokalorientering, som dessutom förmodligen blir vilseledd av all strålande elektronik ombord.
Melville H Carlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 06:06

Melville H Carlsson:

Författaren till artikeln har inte tagit tillräcklig hänsyn till det jordmagnetiska fältets horisontalkomposant, som bl.a. samarbetar/motatbetar med corioliseffekten beroende på vilket halvklot man befinner sig på.
B. Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 06:06

B. Molander:

Javisst ! Lycka till Björn