Hoppa till huvudinnehåll
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17
Vindinstrument

Lars Bergholtz:

Såväl Nexus som Tacktick har vindinstrument med trådlösa givare. Tacktick är klart billigare. Finns några erferenheter av dessa två system?

vatsels
Senast inloggad: 2024-03-28 - 18:38

Micke:

Supernöjd med NEXUS. Ihopkopplad med loggen, så fås relativ och sann vind presenterad. Med båda värdena presenterat i displayen så har man verkligen hjälp på kryss och slör/läns. Solcellerna i vindgivaren har funkat utan anm under två säsonger. Kontrollera det där med pris så att du inte jämför ett system som innehåller logg och vind med ett system som bara innehåller vind. Satsa på ett system som visar "Bådeock".
Habl
Senast inloggad: 2023-06-18 - 12:58

Hans B:

Jag är mycket nöjd med Nexus trådlösa vindgivare. Jag köpte Nexus startpack 3, det med tridatagivaren. Vindinstrumentet med WSI boxen och tridatagivaren blir ett helt litet system. Jag byggde också ut det med Nexus NX2 Analog Wind. Det funkar nämligen finfint tillsammans med WSI boxen som levererar data via Nexus-bussen. Man behöver INTE ha den dyra NX2 servern för detta. Det här känner inte alla återförsäljare till.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:30

Sambal:

Jag har lite blandade erfarenheter. Köpte Nexus kompass samt logg samt trådlös vindgivare (Startpack 1) samt servern hösten 2007. Började med att (vid skrivbordet) koppla ihop logg med vindgivare via WSI-boxen. Fungerade inte. Skickade in WSI-boxen och fick den tillbaka en månad senare med uppgraderad mjukvara. Då fungerade logg/lod mot WSI-boxen. Testade då med vindgivaren som inte fick kontakt. Skickade in WSI-boxen och fick en helt ny. Tackade min lyckliga stjärna att dessa fel upptäcktes hemma i bostaden och inte på mastbryggan... Säsongen 2008 fungerade utrustningen felfritt sånär som ett bortfall av data under någon/några minuter. Felet reparerade sig själv. Felorsak okänd. Juli 2009 slutade vindgivaren att kommunicera med WSI-boxen. Felsökning visade att processorn i givaren hade lagt av. Fick åka till Nexus och hämta ut en helt ny givare som sedan fungerade resten av säsongen. Men nu blev värdena för sann vindstyrka 1-2 m/s lägre än tidigare (skillnaden mellan 7 och 9 m/s är påtaglig!). Har haft den på test som inte visade någon felaktig kalibrering. I Startpaket 1 finns heller ingen kalibreringsmöjlighet. Jag är orolig för att felet kvarstår till 2010. (Om loggen gror igen skulle värdet för sann vind öka så felet ligger inte där). Slutligen: Nexus Marines manualer har stora brister när det gäller handhavande av instrumenten. I manualen för kompassen står det om knappar från föregående modell som inte längre återfinns på den aktuella. I manualen för logg/vindinstrumentet har man tappat bort en inställningsmöjlighet för visning av ett valt värde och felaktigt beskrivit inställningen för ett annat sätt. Det går helt enkelt inte att förstå hur man ska göra för att få den default-visning man vill ha på instrumentet! Och det värsta av allt är att när jag påpekat dessa fel och fått löfte om korrigering så händer ändå inget! Inte på två år! Trots att jag själv har gjort en bearbetning av felaktigheterna och skickat in till Nexus Marine! Jag bifogar mitt förslag till sidan 29 i manualen för StartPack 1: "Anpassa presentationen" som jag skickade till den ansvarige på Nexus Marine den 12 oktober 2009. Jag tycker det är en oförlåtlig nonchalans mot kunden att inte uppdatera manualerna på hemsidan ens när man får hjälp med jobbet!
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars B:

Hej! Kan ni säga var ni placerat WSI-boxen, för bästa mottagning? Den ska ju monteras parallellt med vindgivaren men kan vad jag förstår bl.a.störas av mast och bom.
Habl
Senast inloggad: 2023-06-18 - 12:58

Hans B:

Hej Lars, Jag har placerat WSI-boxen inne i garderoben för om masten på garderobens skott i långskeppslinjen (viktigt att den inte sitter tvärs). Jag placerade den så högt det gick och det blev ca 25 cm under däck. Däcket är i sandwich och det finns dessutom en hylla ovanför WSI boxen som brukar vara full med diverse kläder och handdukar på semestern. Vi denna placering så satte jag fast WSI-boxen med kardborreband eftersom det blev mer eller mindre omöjligt skruva dit den.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:30

Sambal:

Min box sitter under navigationsbordet på min Linjett 30. Givaren pekar snett framåt på SB-sidan och boxen sitter i längsled ca 50 cm från skrovet och ca 50 cm för om skottet till sittbrunnen. Man kan läsa av signalstyrkan genom en serie olika knapptryckningar på instrumentet. Kardborrband är en suverän metod, dels för att slippa borra och skruva och dels för att kunna demontera enkelt. Rekommenderas!