Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
VINDEX-pil, finns det alternativ?

Georg:

Nu har jag ledsnat på Vindex-pilen som är skör och ofta går sönder. Den är ju utmärkt när den fungerar, men den är för dyr och för bräcklig. Är det någon som har något alternativ till rimlig kostnad?

Torbjörn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Torbjörn:

Jag har haft Windex i > 20 år och en har gått sönder efter det att en trut försökte landa på den. Det var inga större problem att limma ihop den med "superlim" Frågan är vad du råkar ut för eftersom flera har förstörts?
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Pelle:

Det finns windex i rostfritt stål. Så istället för att den bryts av så böjs den. Väger lite mer, så jag tycker att den blir lite "segare" i rörelserna iofs, men det är en marginell skillnad. Prislapp på c:a 500kr tror jag.. (Köpte till en dylik med båten då jag har haft för vana att lyckas bryta pilarna vid mastning/Avmastning).. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Georg:

Tack för era svar. När man får lösningar kommer naturligtvis följdfrågorna direkt: - Var får man tag i en RF VINDEX? - Vilket superlim har du använt
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Hans Helgesson:

Har en fransktillverkad båt där vindexen är till större delen tillverkad i aluminium. Klart tåligare än den svenska "engångs-varianten" i plast. Vet inte om det finns någon svensk återförsäljare.
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Ulf Bergenlid:

Efter flera brutna vindex-pilar i plast skaffade jag en troligen dansk vindvisare i aluminium som har hållit.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Peter:

I senaste numret av Praktiskt båtägande finns ett tips om hur du själv gör en ny Windexpil av en gammal ölburk. Tidsåtgång 30 min, du behöver lite snabbepoxi från Biltema och en ölburk, sax, klädnypor, glasspinne och en spritpenna. Kan kanske vara värt ett försök, tidningen belönade i alla fall tipsaren med en hylsnyckelsats.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Pelle:

Jag har sett att en lokal Watskibutik här i Stenungsund säljer dom (SB Båttillbehör) men jag hittar dom inte i watski katalogen. Vet inte vilket fabrikat det är heller tyvärr, men du kan kanske ringa och fråga (om du nu inte bor i närheten) så kan dom kanske skicka en, eller hänvisa dig till någon lokal handlare hos dig, eller till tillverkaren/distributören. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Min far, (f.1925) hade alltid ett rött bommulsband i en lekande på en rosfri pinne i masten. Senare jag tror det var under eran med Vindön, så byttes det mot ett rött nylonband. Dessa band köpes i metervara i sybehörsaffärer. Pinnen med lekanden på vet jag inte var den kom ifrån, möjligen egentillverkad. Bomullsbandet upplevdes som klart känsligare än en Vindex. I mitten av åttiotalet byttes mehognyn mot styrèn, och en Olsson 88:a, då medföljde en ordinär vindex... som efter något år byttes mot ett rött nylonband... Därmed inte sagt att dessa hedenhösa vindriktningsindikeringsinstrument övertäffar vindexar, utan bara att det finns andra alternativ och att man kan slöjda en del själv med enkla medel. Tipset ovan från PB med en sönderklippt ölburk vittar ju också om detta, synd bara att man missar återvinningspengen. Ölburksvindexen kanske också har "vissa" radarreflekterande egenskaper... så den kanske då uppfyller två funktioner... :-) Bj.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Hans Helgesson:

Ett dyrt men mycket väl fungerande alternativ till den traditionella vindexen är de vindinstrument som gör att man slipper att sitta o stirra upp i masten och få ont i nacken. En repeater på masten (strax under bommen) som visar den skenbara vindvinkeln är en stor hjälp inte bara för kappseglare utan även för mig som har problem med nacken/ryggen.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Hasse Svedberg:

När ni studerar alternativ till Bergström och Ridders Windex bör ni ha i åtanke vad som skiljer den konstruktionsmässigt från de vindvisare som den så totalt ersatte. Windex är balanserad så att den inte ska påverkas av lutningen. Windex är försedd med två referenser som är till god nytta vid segling mot dikt bidevind och även vid djup slör t ex med gennaker. Windex reflexer syns i mörker med spec belysning men också i skenet från en seglingslanterna i masttoppen. (Liggande på rygg i kojen har jag vid många tillfällen på natten tänt ankarlaternan och kollat en befarad vindvridning på Windexen genom det lutande salongsfönstret.) Hur mycket klarar de alternativa lösningarna av detta? Årskamrat på KTH Flygteknik med tyvärr bortgångne Lasse Bergström. Hasse Svedberg
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Georg:

Jag tycker att Vindexen är utmärkt, men varför kan den inte göras i ett starkare material? Jag har gjort alternativa pilar och använt mig av andra material som är MYCKET starkare. Eftersom jag inte kunnat gjuta en pil utan använt ett rör blev den något trögare. En pil gjuten i ett starkt plastmaterial skulle bli lätt och lättrörlig samt stark och tålig.
tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Förklaringen är säkerligen som med allt annat - pengar. En mellanstor Windex (15 tum) kostar på Hjertmans 264 kronor. Att göra en mycket starkare skulle säkerligen dra upp priset med 100-200 kronor i form av dyrare och mer material, dyrare tillverkning, dyrare frakt, utvecklingskostnader m.m. Att betala närmare 500 kronor för en Windex som säkerligen skulle vara mycket mer hållbar (men ändå då och då krossas vid av/på-mastningar exempelvis) skulle antagligen inte locka så många köpare. De skulle då köpa en billigare, och sämre, konkurrent. Jag tror man får se sin Windex lite som "förbrukningsmaterial". Den sitter utsatt till uppe i masten och måste vara klen för att fungera bra. Det finns ingen bra lösning på det problemet. :/ Mvh. / Thomas.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Hasse Svedberg:

Jag har nog haft tur för på 30 år har jag köpt ny en gång och därefter för ca 15 år sedan lagt den hel i malpåse när jag köpte en Windexantenn. Den senare kanske håller bättre eftersom stora tunga fåglar inte sätter sig på den! Vid mastkranen har jag inget problem då min masttopp som lägst är en halv meter ovanför kranen. Tur som sagt.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Lars-Göran Sandgren:

Jag förstår inte heller Windexproblemet. Har haft segelbåtar med Windex i 26 år och endast köpt en ny. Det var pga. att mastkranen ett år var för isig för att gå upp i. Jag har däremot samlat trasiga Windexar i hamnens kontainrar och av dem plockat ihop två kompletta som ligger i reserv -om det skulle bli isbildning nå´n mer gång..
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:54

Seawolf:

I Stenungsund finns det en stor kråkkoloni som tycks växa i takt med att trutarna försvinner. Dessa stora kråkor verkar ha en makalös kraft i fötterna för både min och många andras båtar råkar nästan varannat år ut för att delar av fenorna på windexen helt enkelt är sönderkramade. Det vore en välgärning om det funnes en Windex Heavy Duty, så att säga....