Hoppa till huvudinnehåll
Sambal
Senast inloggad: 2022-08-20 - 13:57
VHF-antenn sökes

Anders Egerö:

Jag har förlorat sprötet till min kombinationsantenn för VHF, NMT450/900 och FM-radio. Skulle bli mycket glad om jag kan hitta en reservdel. Antennen tillverkades under 90-talet av svenska Lafayette Radio i Göteborg med beteckningen AF-1. Jag köpte min 1992 hos Nobelius elektronik i Sthlm. Men Lafayette gick i konkurs och något reservdelslager lär inte finnas kvar, enligt Nobelius. Antennen är svart med 4 st korta, horisontella, böjliga jordplans-spröt. Samt ett antennspröt ca 0,5 m långt med en liten spiral på mitten. Alla 5 spröten går att montera bort. Jag tror att det är en "kvartsvåg-antenn". Antennen ska monteras i ett rör med diametern ca 25mm. I botten av fästet kan man skruva fast en stickkontakt för antennkabeln av typen "N-kontakt". Till antennen hör ett filter med BNC-anslutningar för kablarna. Jag är oerhört tacksam för alla tips som kan leda till att jag slipper a) köpa en ny kombinationsantenn (finns det?) b) bygga ett nytt fäste för denna i masttoppen och c) kapa och löda på en ny stickkontakt eller d) dra en helt ny kabel genom masten osv. Jag behöver egentligen bara det centrala sprötet men köper gärna en helt ny antenn, om en sådan finns någonstans. Bifogar ett foto där man ser antennen utan det centrala antennsprötet.

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lars Lundell:

Om du kan mäta upp ett likadant antennspröt så kan du tillverka (kopiera) ett av rostfri tråd.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:39

Tomas:

Vi har en likadan -- tror jag. Men om jag minns rätt ett annat fabrikat. Dock säljer vi den inte. Däremot kan jag försöka mäta upp mittsprötet åt dig om du vill. Först tycker jag du ska höra med några fler bra firmor i branschen -- Cordland eller Ramantenn till exempel.