Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
vhf Antenn

Göran FF12:

Hej! Jag jag funderar på att sätta upp en antenn med vindex i masten som Hjertman säljer men noterade att det fanns två modeller. Det satte lite myror i huvudet på mej.Det skiljer på längden på spröten och kabeln? det kanske tar ut varandra så det spelar ingen roll vad jag väljer eller? Novis som jag är! Är det någon som kan hjälpa mig med att svara på vilken jag ska välja? jag kopierar in texten från Hjertman. VHF-antenn med vindvisare. Inkl 20m lågförlustkabel med kontakt, 90cm antennspröt och fäste för sidomontage 990.- VHF-antenn med vindvisare. Inkl 18m lågförlustkabel med kontakt, 100cm antennspröt och fäste för sidomontage 950:-

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl. i BTN.:

Spelar det någon roll för din installation vilken kabellängd som väljs?
vatsels
Senast inloggad: 2024-03-28 - 18:38

SV:

Sprötlängden samt materialet i antennen utgör grunden för antenn diagrammet (hur bra strålning man får från antennen). Kolla vilket matereial de olika antennerna har - förmodligen olika. Kanske är den ena "bara" ett metall spröt kanske är den andra överdragen med glasfiber. Kolla antennens strålningsdiagram och välj det som ger bäst förstärkning.Förmodligen är det endast marginell skillnad och båda är lika i prestanda. Kabellängden spelar generellt ingen roll. Dock blir det mer förluster med en längre kabel. Välj kortast möjliga kabellängd.
Göran FF12 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:55

Göran FF12:

Hej Ernst ursäkta dröjjesmålet!Nej Längden på kabeln eller sprötet spelar ingen roll. Jag tyckte det var lite undligt att sälja två så lika Antenner om det inte är någon skilnad på dom i funktion? Det borde finnas någon anleding med det tycker man? Jag fundeerar ringa Hjertmans och höra det kanske finns någon som vet där?Så återkommer jag!Sailing Is Fun Göran