Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Varför minns inte Fugawi...

Björn J.:

Varför måste jag ofta ställa in rätt com-port i Fugawi? Det verkar som om programmet eller datorn inte alltid hittar navigatorn. Samma sak kan hända med DLS. Dessutom ligger Gps´n på com 4, jag vill hellre ha den på com 1, men ettan kanske är reserverad till musen? Gps´n är en Haicom puck och datorn är en HP ze 5700.

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 14:15

Per Leward:

Hej Björn Hur är GPS/mus anslutna, USB eller RS232. Vilken version av Fugawi har du? Hälsn/Per
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 14:15

Björn J:

Hej Per! Mus och GPS är anslutna via USB. Jag har Fugawi 3,0,4,178, Swe. Problemet är det att jag har två USB portar på datorns baksida, som jag vill använda till mus och GPS, och en på datorns högra sida som nu GPS´n är konfigurerad till, men i den sitter USB-kontkaten ivägen i den skyddslåda jag byggt åt datorn, visserligen är detta ett lättlöst mekaniskt problem. På andra datorer jag har spelar det ingen roll vilken USB port jag använder, datorerna hittar dessa diverse tillbehör iallafall. Sedan har jag ju det där välkända problemet med att datorn får spader då den startas med mus och GPS anslutna. Men problemet finns ofta också i Det Levande Sjökortet, där jag då måste berätta för programmet att GPS återfinns på com 4, liksom i det program som medföljde gps-pucken. Det hade varit lättare att ha GPS på com 1, då detta tycks vara default-läge i programmen.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 14:15

Per Leward:

Hej Björn Det låter som om det blivit något fel vid installationen av GPS:ens drivrutin. Prova med att avinstallera, starta om och installera igen. Kolla också så du har senaste versionen av drivrutin tillgänglig. "Jumping Mouse" går att åtgärda i datorregistret men är lite mer komplicerat vid USB-comport. Man talar alltså om för datorn att inte använda seriellt styrdon på aktuell comport. Är du det minsta osäker om detta bör du anlita någon dataexpert. Hälsningar/Per
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Problemet med "Jumping Mouse" är lätt att rätta till. Gå in på Spings hemsida www.sping.com/seaclear/index.htm (där du också hittar SeaClear, ett suveränt plotterprogram, Gratis!). Nästan längst ner hittar du en länk till Microsoft, där du kan ladda ner ett program som rättar till problemet.