Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Två GSM-enheter till en antenn?

Fredrik:

Har en kombiantenn från Procom som jag använder till FM radio, VHF och GSM telefon (900MHz). Nu har jag på förekommen anledning skaffat larm i båten och undrar om någon i kretsen vet om det finns "delningsfilter" / "splitter" så att jag kan ansluta både GSM telefonen och larmet (som också behöver GSM antenn) till befintlig Procom-antenn?

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 23:20

Per Leward:

Hej Fredrik Eftersom larmet knappast kommer att utnyttja antennen samtidigt som du själv är ombord kan du använda en enkel T-koppling för att även ansluta larmet till befintlig kombiantenn. Kolla bara så larmet sänder på 900Mhz och inte bara på GPRS (1800Mhz). Hälsningar/Per
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 23:20

Fredrik:

Tack för snabbt svar. Fast även då larmet är inaktiverat ligger (väl?) GSM-delen kvar på nätet?
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 23:20

Thomas:

Hej Fredrik! Du har helt rätt, larmtelefonen är aktiv hela tiden. Eftersom alla GSM-telefoner sänder och uppdaterar sig själva med jämna mellanrum så kan man inte använda en T-koppling, det innebär att den ena telefonen sänder rakt in i den andra och då har den fungerat för sista gången. Om man dessutom tittar RF-mässigt på det hela så ändras impedansen med en T-koppling så en sådan ska Du inte använda. Om det är Procom Quadromar Du har så klarar den både 900-1800 och 1900 MHz.