Hoppa till huvudinnehåll
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41
TV-väder ombord sommaren 2007?

Lennart Heyner:

Redan för c:a 15 år sedan införskaffade vi från claes

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 04:40

Per Leward:

Hej Lennart Det beror på om du skall ta imot signalen på en vanlig TV eller i en dator? Per Leward
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Hej igen! Beklagar att första halvan av texten i min fåga föll bort när jag klickade på rutan "skicka". men den handlade om att vi i många år med en enkel billig analog SV TV längs hela ostkusten inkl Finland kunnat se svenska flerdygns-väderprognoser, vilket bidragit till ökad säkerhet vid vägval, val av natthamn o.s.v., men i somras fallerade detta för första gången pga digitaliseringen i bl.a. NÖ Uppland och på Gotland t.ex. Sandön, som vi tvingades lämna i all hast efter att ha hört en ngt "luddig" radiorapport som berättade om ett nybildat lågtryck som utvecklades söder om Åland. Därför vill vi gärna även i fortsättningen kunna ta del av de suveräna svenska långtidsprognoserna med hjälp av enkel och inte alltför dyr utrustning
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 04:40

Per Leward:

Hej Det enklaste är väl då att skaffa en digitalbox och en bra marinantenn till din TV. Har själv kört med detta de senaste 4:a åren och fungerar både på väst- och ostkusten. Hälsningar Per Leward (Tips: Marinantenn från Naval fungerar ypperligt)
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Precis som Per skriver så är det bara att köpa en digitalbox som går på 12V och en marinantenn. Har själv köpt en Nokia box med en antenn Trial UFO som sitter ovan förstagsinfästningen. Fungerade alldeles utmärkt utmed kusten Nyköping-Öland-Kalmar i somras. Det var fantastiskt bra bild på vår 15" Andersen platt TV överallt. Köper man en enkel box som saknar fack för kort så hamnar man under 2000,- för både antenn o box. Problemet är strömförbrukningen totalt c:a 5 amp med TV, box + aktiv antenn. Stefan Kindeborg, BTN
John (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 04:40

John:

"...även i fortsättningen kunna ta del av de suveräna svenska långtidsprognoserna..." Eh? Nu förhåller det väl sig ändå så att vare sig SMHI eller SVT uppvisat någon större träffsäkerhet i sina prognoser. När jag tänker efter kan jag inte minnas ett enda tillfälle de senaste 10 åren då deras prognoser fått påstått utfall. Ofta är det ett allmänt svamlande och helt värdelöst generella termer med helgarderingar i form av mörka moln med solar bakom. Merparten av SVT:s väderPROGNOSER ägnas för övrigt åt att berätta för den alltmer föga intellektuellt utmanade skaran TV-tittare hur vädret har varit dagen som gick (berätta för mig någonting jag inte redan vet!) Kvalitetsmässigt helt underutvecklade och efterblivna jämfört med t.ex. DMI eller motsvarande nordtyska tjänster. Åk utomlands och skaffa lite perspektiv på tillvaron och skaffa bredband så att du kommer åt RIKTIGA vädertjänster när du verkligen behöver det. Lycka till med det!