Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:52
TV i båten

Philippe Letzelter:

Hejsan, Att överhuvudtaget prata om TV i båten är ett känsligt kapitel. Tillhör själv dom som för 10 år sa....Aldrig i livet att jag skaffar TV till båten........men med barn mm så.......... numera finns en del 15" LCD tv'n som anges funka på 12V. Praktiskt för båten. En del handlare jag pratat med menar dock att dessa ej tål de spänningsfall och toppar som kan uppstå i båtens elsystem (allt från tömda batterier ca 11,5 V till ca 14 V laddingsspänning). Stämmer detta?.....skulle det vara bättre att ta en helt normal 220 V AC TV och skaffa en inverter? Tacksam för alla svar

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Philippe. Jag har en extra 15" LCD skärm som yttre skärm till den bärbara datorn och denna går direkt på 12 V och har så gjort sedan 2001 utan problem. Jag har en kompis som har en kombinerad 15" datorskärm och Tv och har använt denna direkt på 12 V hela förra säsongen utan problem med att spänningen varit fel. Till dessa skärmar följer med en omformare från 230 v AC till 12 V DC så man kan köra dessa över en inverter och 230 V också. Hälsningar Ove
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Christer :

Hej Själv funderar jag på att skaffa detta Tv-kort som finns på Dustin till min bärbara båtdator Art nr:5010084738 för under 1000:- kr får man både möjlighet till digital och analog motagning och mjukvara för inspelning av ex väder,nyheterosv... . Jag menar man kan då få allt i ett, med navprogram och digitalkamera skapar du i DLS egna teman, Loggbok, AIS,GPS,TV,DVD och har du mobil med ex: GPRS/Blåtå så kan du få internet bara du har kontakt med en bas station, är dessutom datorn utrustad med (Wlan) trådlöst nätverk så kan du surfa i de gästhamnar som erbjuder detta. (Inte så många nu kanske men snart så)finns det S-video utgång kopplar du in annan bild skärm om du vill. Med en ny dator med Centrino eller liknande procesor får man dessutom lång batteritid till skillnad från P4orna som tyvärr slukar batteri. Plus allt annat som du kan göra med en bärbar PC
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Per Leward:

Hej Philippe! Problemet med spänningsvaritaioner är lätt löst med en sk spänningsstabilisator. Vi använder ofta dessa till PC-baserade navigationssystem. I ditt fall skall du använda en DCDC-omvandlare med stabiliserad utspänning. Mao matar du den med ditt 12 volt system och erhåller 13,6 volt spänning ut oberoende om du har 9 eller 15 volt i din båt. Pris för en 120W spänningsstabilisator är fn 975kr. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Tomas:

Hej Har funderat på att skaffa Tv kort till datorn i ett års tid, har undersökt och frågat men inte fått någon bra rekommendation på något som funger. Har en modern laptop. Finns det någon som är nöjd med och kan rekommendera en bra Tv Tuner? Snart är det fotbolls VM.... Tomas
Gödde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Gödde:

Hej. Jag köpte en Hugoson 17 tum LCD-tv som har varit med i två säsonger utan att ta skada. När jag valde TV tittade jag på bl. a. effektförbrukning samt om det var möjligt att köra på 12 volt. Den jag valde tar på topp 3,1 A och den har en extern nätdel från 230 VAC till 12 VDC. Den har klarat både landströmsladdning och motorkörning och har fungerat perfekt även när batterispänningen varit låg. Jag vet inte om den fortfarande finns i sortimentet men det borde finnas gott om likvärdiga. MVH/Gödde
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Stephanie:

Till alla ni som förspråkar att "allt inkl TV" kan genomföras med PC´n: Tänk på övriga ombord som vill se på TV när ni är fastlåsta med väderinfo, internet, navplanering etc. Familjen väntar o väntar i all evighet tills ni blir färdiga Kan egentligen endast vara bra med allt-i-ett när man är ensam. En separat LCD-TV kan ju dessutom lätt komma till användning övriga året när båten inte används.
gusten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

gusten:

Har ett pinnacle "kort" (USB)till min laptop som fungerar alldeles utmärkt. Här på framsidan får man in både Norge och Danmark med masttoppsantenn.Förstår inte varför man ska en separat TV.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Stephanie, Vad är det som säger att man bara behöver ha en dator i båten? :) / T.
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran Säwensten:

"Själv funderar jag på att skaffa detta Tv-kort som finns på Dustin till min bärbara båtdator Art nr:5010084738 för under 1000:- kr får man både möjlighet till digital och analog motagning och mjukvara för inspelning av ex väder,nyheterosv... . " Christer eller andra, har ni någon egen erfarenhet av detta kort, eller vill föreslå ngt annat som ni provat? Enkelt att installera, bra mottagning i skärgården osv.? Tack på förhand/Göran
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Göran, Jag har inte kört Lifeview:s kort så just det kortet eller deras kort kan jag inte uttala mig om. Hauppauge har ett liknande kort för USB och Hauppauge kan jag rekommendera då jag kör några av deras kort själv. Fungerar bra, lätta att installera och tillräckligt bra programvara. Nackdelarna i båten då? TV-antennen! Titta hemma hur stor TV-antenn du har. Allt som är mindre än den kommer att göra att TV-bilden i båten blir dålig/sämre och digitalmottagning kräver bra mottagning även den. Mvh. / Thomas.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Per Leward:

Hej Göran Det fungerar säkert bra förutsatt att du har en bra yttre antenn. Har testat några olika "TV-kort" för dator med Naval:s båtantenn. Detta har fungerat väldigt bra. T ex ser jag Svensk digital TV från Österby på Läsö! Min antenn sitter på ungefär 5 meters höjd. Navals sortiment säljs av Sportmanship AB (www.sportmanship.se). Hälsningar Per Leward
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran Säwensten:

Tack för svar. Kikade på "Sportens" hemsida, ringde dem när jag inte fann något, de har slutat sälja detta. Säljs nu från Malmö, http://www.naval.se/. Tittade som hastigast, vikt 3 kg? Är det så stora antenner man behöver? På bilden till Lifeviews enhet står en liten bordsantenn, fungerar den bara om man bor granne med Nackamasterna? Hälsningar Göran
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Per Leward:

Hej Bordsantenn kan du nog glömma. Titta på www.naval.com . Där finns det fler modeller i sortimentet. PR-411 skulle nog passa bra. Länk: www.naval.com/411-1spc.htm Hälsningar Per Leward
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Göran, Bordsantenn fungerar om du klättrar upp i Nackamasten och med en koppartråd surrar fast den i sändande TV-antenn - ingen annan stans. Det ovan är lite överdrivet men att ens försöka i en båt är bara att kasta bort pengar. En bra antenn och troligen med en antennförstärkare så har du möjlighet att få bra (fungerande för digital-tv) bild. Mvh. / Thomas.
Excalibur (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 13:57

Excalibur:

Jag köpte en bordsantenn för över 5 år sedan på Clas Ohlson (art.nr. 32-3999 och nuvarande pris 129:-). Har fungerat över förväntan. På Läsö har jag tex. fått in helt ok bild från Sverige. Givetvis krävs hyfsat fri sikt till sändarantennen. Till och med på Anholt har jag fått in en grynig bild från Varbergssändaren. Jag brukar ställa antennen under sprayhooden och vrida den tills bilden blir som bäst eftersom den är relativt riktningskänslig. Nu har jag skaffat en Triax UFO som jag har monterat i masttoppen men ännu inte testat. Har varit skeptiskt till "rundstrålande" antenner eftersom de även plockar upp brus runt om. En antennförstärkare förbättrar inte antennens mottagning utan används för att kompensera förluster i långa kablar och kontakter.