Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Radarreflektor

Ingemar Andersson:

Har nyligen installerat en radar i minstålbåt.Radarn är helt OK,men jag funderar på hur mycket jag syns.De farledsprickar jag passerar har en utomordenlig reflektionsförmåga,reflektorerna är inte stora ,skulle vara bra att ha en sådan liten reflektor,tacksam för tips. Hälsn Ingemar.Ingemar

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.:

Här finns en del tips: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation + + Radarreflektorer. Synvidd? Vilket är det längsta avstånd du ser prickar med respektive utan reflektorer?
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Hej Ingemar, Jag har fram tills i sommras haft en radarreflektor i form av ett rör (cirka 600 mm långt och 40 mm i diamter) uppe i riggen (cirka 6 meter över vattenytan). Av medseglare på eskadrar så vet jag att jag har synts men jag var ändå väldigt nyfiken på att prova en "riktig" radarreflektor. På Isle of Wight köpte jag därför en radarreflektor av modell Echomax 180 (http://www.echomax.co.uk/) med fästen för masten och monterade den på runt 10 meters höjd. Skillanden var enorm i radarreflektion. Vi, som radarmål, blir större, skarpare och framförallt syns vi konstant på mycket längre avstånd än förut. Annars var det ofta så att ekot bara syntes på vart annat varv eller liknande vilket gör att man kan tas för skräp. Sådant beteende ställer också till det för större radaranläggningars ARPA (som automatiskt söker upp och följer mål på radarn). Jag trodde förut att en stor och dyrradarreflektor nog är bra - efter sommarens uppgradering är jag =HELT= övertygad. Seglar man lite längre bort eller på natten och i dimma så vill jag således mycket varmt rekommendera en Echomax 180 (eller någon som är ännu större eller bättre). Mvh. / Thomas.
Ingemar Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:56

Ingemar Andersson:

Villbara tacka för alla goda råd,att köra på natten denna årstid med nyinstallerad radar var ett lyft. Hälsn .Ingemar
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. i BTN.:

En uppmätt nytta av en radarreflektor finns i nedanstående citat ur rapporten som nämns i mitt inlägg 2006-12-04. Citat: "Det man kan vinna i upptäcktsdistans genom att montera en radarreflektor beror på många faktorer. Här är ett exempel. I trakten av Portsmouth mättes från 15 meters höjd på land mot en 32-fots segelbåt med och utan reflektor vid vindstyrkan 10 m/s och vågor som bröt över bogen. Reflektorns ekvivalenta reflektionsyta var uppmätt till 9 kvadratmeter. Utan reflektor var synbarheten 2,9 nautiska mil och med reflektor ökade den till 4,6 nautiska mil då reflektorn hissats till under vantspridaren och ökade till 5,2 nautiska mil med reflektorn i masttoppshöjd." Eftersom mätvärden ger mer information än beskrivna upplevelser av förändringar, så önskas av den resursförsedde läsaren: 1. Mätning av det avstånd en båt utan reflektor syns på. 2. Under samma yttre förhållanden mäts på vilket avstånd båten syns då en reflektor är monterad eller provisoriskt upphissad. Exempel 1: I en liknande situation som i Thomas inlägg 2006-12-04 hade det varit intressant att veta om den gamla 40 mm reflektorn över huvud taget gjorde någon nytta i form av ökad synvidd, och hur mycket längre synvidden blev med den nya reflektorn. Exempel 2: I en liknande situation som i Ingemars inlägg 2006-12-04 hade det varit intressant att veta på vilket avstånd som en prick utan reflektor syns och en likadan prick men med reflektor syns på. Samt bild på reflektorn eller beskrivning av den. Sänd. Sänd gärna mätresultat till min e-postadress. Resultatet kan bli ett tillägg till den nämnda rapporten.
Bifogade filer
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:56

Roger Ryberg:

Vad som spelar roll är följande: Radarns våglängd. Som jag fattat saken använder yrkessjöfarten både x-bands och S-bandsradar(kan någon bekräfta detta?), den senare ute på havet då den ger mindre klotter. För att ett föremål skall "ses" av strålningen måste det vara klart större än våglängden, i detta fall 3 resp 10 cm. Polarisationen kan också ha betydelse, om strålningen nu är polariserad. För att få totalreflektion från en passiv reflektor skall strålningen titta in i ett hörn, dvs den skall hänga i "catch rain" position. Men när segelbåten börjar kränga reflekteras strålningen ner i havet eller upp i himlen. Så egentligen skall reflektorn kardanhängas också. Slutligen kommer reflektorn att skymmas av masten, vilket ger döda vinklar. Håhåjaja!
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. i BTN. :

Om Rogers inlägg 2006-12-08. De uppgivna radarvåglängderna stämmer. Ytterligare komplikation är att en reflektors ekvivalenta reflektionsyta är både riktnings-, storleks- och våglängdsberoende. Dessa överkursfenomen med mera behandlas i följande rapport: http://www.ussailing.org/safety/Studies/radar_reflector_test.htm#INDEX
Sten Ljungkvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:56

Sten Ljungkvist:

Jaha - Vad göra? D.v.s. vad skall vi med *små*, t.ex. 6*2 m, båtar göra? För syns skull sätta upp en rund reflektor med diametern 50 mm och längden 620 mm? ( SeaSea art nr 6714) Eller skall vi glömma radarreflektion helt och hållet? Ett stort åbäke i däckshöjd är meningslöst om det finns lite vågor (eller hur?) ?
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Vad man skall göra på en mindre båt beror, tycker jag, helt och hållet på vad man tänker sig använda båten. Kör man bara inomskärs (eller nära) och absolut inte tänker vara ute när det är dimma (dvs man söker land om man överraskas) så finns absolut inget behov av en radarreflektor. Håller man sig alltid borta ifrån de stora farlederna så finns inte heller något behov av en radarreflektor. Chansen att en fritidsseglare med radar skall ligga och köra inomskärs utanför en farled i tätdimma och köra på en båt utan radarreflektor är så liten så den existerar inte. Vill man gardera sig så kan man köpa billigast tänkbara reflektor och hissa upp den när dimman kommer. Skall man däremot vara ute i farleder eller utomskärs så tycker jag att man skall köpa något vettigt och göra det möjligt att hissa upp den reflektorn i masttoppen när dimman närmar sig eller mörkret infaller (eller annan form av dålig sikt infaller). / T.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 17:56

Roger Ryberg:

Stefan undrar vad man skall göra och för mig är svaret nu för tiden: Skaffa en AIS-mottagare och koppla den till en laptop. Då ser du alla fartyg äver 200 ton och kan hålla undan, vilket känns klart bättre än att förlita sig på de skall se dig och besvära sig med att gira. Kvarstår problemet med mindre fiskefartyg, men de har ändå annat att göra än att titta på sin radar och kommer nog att tvingas med i systemet så småningom.