Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Radarantenn-kabel i mast

Slocum:

Skall montera en av Furunos minsta "Kakburkar"(40cm,4kg) i masten(10m) på min 8m segelbåt. Använder Furunos mastbeslag och Cableport till däcket. Kabeldragningen blir dock ett problem, den är tjock ca 1,5 cm och kontakten kräver ca ett 2 cm hål. Ett så stort hål är ju inte bra att ha i masten. Funderar att lägga kabeln i ett flexibelt plaströr utanpå masten med rostfria klamrar och skruvar. Tacksam om någon har synpunkter på detta, eller erfarenhet?

Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Thomas:

Nu vet jag inte exakt hur denna antenn är konstruerad, men det brukar vara möjligt att lossa kabeln i antennen och dra den nerifrån och upp. I och med det så är det lösa kablar (ibland med pressade stift) då behöver man inte större hål än diametern på kabeln. Se dock till att ha bra dokumentation hur kablarna sitter så det blir rätt när Du monterar tillbaka allting. Lycka till.
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Slocum:

Tack för synpunkterna. Det kommer också att krävas stor kraft att dra kabeln i kabelkanalen pg friktion och diametern. Kontakten kabel/antenn är ca 1,5-2 cm på smalaste stället och hålet måste därför vara så stort så jag tycker inte ett hål i masten är ett bra alternativ. Frågan är om någon har erfarenhet eller synpunkter på kabeldragning utanpå masten ( t.ex i flexibelt plaströr med rostfria kabelklamrar och skruv)?
Fernqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Fernqvist:

Ett större (20 mm) hål - eller en hel drös mindre hål för klammer, rostfritt+aluminium
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Tomas:

Kan du fråga om råd hos firman där du köpt radarn ? Eller Selden Mast / andra tillverkare ? Kan du borra minsta möjliga hål nära, men inte genom, mastens tjockaste del (förmodligen rännan för mastliket) ? Kan man tänka sig popnita dit en bockad förstärkningsplåt över kabelintaget och hålet ? Antingen "runt" masten, eller som en kåpa över kabel+hål ? Obs att om den är i rostfritt måste plåten isoleras noga från aluminiumet. Men det blir också bara fler hål ... Om kabeln är trög att dra igenom masten -- smörj med diskmedel, den blir hal som världens längsta ål. Fästa kabeln utanpå masten tror jag är en nödlösnig.
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Slocum:

Tack för tippsen, diskmedel var intressant, också en förstärkningsplåt som skruvas på plats. Har sökt lite mer på utländska båtforum och det visar sig att det inte är så ovanligt med kabelmontering utanpå masten. Det finns till och med en färdig produkt att köpa från firma "Scanstrut", en kabelkanal i uv-beständig plast som skruvas på, väldigt dyr förstås. Den yttre monteringen betyder att man kan ta ned/sätta upp hela antenn utrustningen endast med hjälp av en båtsmanstol viket kan vara en fördel. Motorlanternan och däcksbelysningen sitter också i närheten av antennen så dessa kablar kan med fördel också gå i kanalen, mer plats för VHF antenner, windexbelysning, m.m som skall gå till toppen. Som det ser ut nu tror jag det blir ett plaströr av "byggtyp" som slitas upp längsmed och fästs med rostfria clips och skruv(isoleringsbricka av plast). Billigt, kan bytas ofta. Fråga: skall man borra hål och gänga samt använda bultar eller "plåtskruv", skruvarna skall lossas ca 1-2 år?
tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Jag tycker egentligen inte alls om idén med att ha ett rör på utsidan av masten. Och speciellt inte något så skört som ett rör av "byggtyp" som jag anser spricker lätt och därmed blottar kabeln för stora skador mycket snabbt om ett segel eller en tamp slår eller glider emot masten. Rimligen går det att ta loss kontakten på radarkabeln och därmed komma undan med ett hål enbart något större än diametern på enbart kabeln. Men oavsett detta - det är du som väljer; Du skall inte skruva i masten. Du skall nita fast clipsen till röret. När du lossar röret så borrar du ur nitarna och nitar sen fast clipsen igen med nya nitar i samma hål. Allt som är av metall som ligger an emot aluminiumen i masten kommer att ge korrosionsskador på masten och det vill du inte ha. Och gör precis som du sa - ha brickor av plast eller liknande mellan clipsen och masten så att metallen i clipsen inte har någon kontakt med masten.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Tomas:

Håller med Thomas L att nita är bäst. Men det blir ju ett pyssel när du vill ta loss alltihop. Det fungerar hyggligt att borra och gänga i aluminium OM du är mycket noga med att ha konsistensfett på maskinskruvarna -- men bara på beslag med mindre belastning, typ ditt kabelrör. Plåtskruv skulle jag inte använda. Däremot borde man kunna fundera ut nåt beslag som isoleras och nitas permanent på masten -- och att man sedan skruvar dit röret i det beslaget. Rör av byggtyp -- menar du plaströr för elkablar ? Avloppsrör ? Blir inte de spröda i solen ? Fundera på slang istället -- gummislangar eller vanliga trädgårdsslangar tål nog solen bättre. Sedan finns ju många olika typer av öppningsbara kabelrännor i plast för inomhusbruk, men hur de klarar solen vet jag ej. Men då fäster man alltså själva rännan permanent och behöver bara lossa locket när kablarna ska ut. De flesta är nog rektangulära och inte runda, vilket borde vara en fördel. Kolla på www.elfa.se till exempel.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Björn J.:

Möjligen tycker du att jag är uppkäftig då jag säger så här: -Det kanske finns en en eller annan anledning till att många seglare monterar sina radarantenner på en speciell konstruktion i aktern... Utan att använda radar själv, kan jag ju tycka att det blir enklare med kabeldragningar och framförallt ha så få prylar som möjligt uppsatta i masten vid av och påmastning... Kanske kan segelföringen i vissa fall komma i konflikt med "kakburken"? Men klart, du får väl en bättre räckvidd på radarn om den sitter högt upp. Elrör, så kallade VP-rör må vara billiga praktiska, men utomhus tål de solens uv-strålning väldigt dåligt. Möjligen finns det andra rör som lämpar sig bättre för utomhusbruk. Några som iallfall blir glada, var du än sätter din radarantenn (ju högre desto bättre) är ju våra plattfotade vänner, företrädesvis ur familjen trutar. Dessa gillar ju lättlandade utsitksplattformar, där de kan planera sin nutrition och dessvärre även utföra sin elimination. Nåväl, detta är välmenade.
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Slocum:

Tackar så mycket för synpunkterna. 1, Thommas L, ang elkabelrören tänkte jag så att det är så billiga att man kan kasta bort dessa varje år, då faller problemet med ljuskänsligheten bort, risken för sprickor tänkte jag dock inte på, du kanske en riktig synpunkt där. 2, angående nitar, skruvar så är det väl så att monell nitar blir bäst. Jag får väl åter titta på producten "Cable conduit for Radar cables" från "Scanstrut", den är i flexibel plast, ljustålig, och avsedd för att montera radarkablar utanpå master, den nitas fast i mitten så där behöver nitarna aldrig tas bort. Frågan är var man finner den i Sverige? Dyr blir den säkert. 3, Mastmontage / radarmast, man vinner inte många sjömil i räckvidd genom att sätta den i masten men efter som det är en så liten segelbåt som jag har blir det oproportionerligt med en stor mast i aktern och den kraftigaste och mest robusta "radarmast" man kan tänka sig är förstås den ordinarie masten som reda står på däck. För övrigt verkar radarmast vara mer vanligt i Norden men mastmontage mer vanligt utomland. 4. Försegel, Antennen är liten och den kommer att sitta nära spridarna ovan eller under, (mastheadrig) så jag tror inte att det skall bli ett stort problem, men här är jag också tacksam för synpunkter. 5. Angående trutar, min flickvän kommer sydifrån och tycker fågellivet på västkusten är mycket exotiskt och matar dom gärna och vist är dom vackra men dom har vissa andra nackdelar de är klart.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Björn J.:

Hej! Ang trutarna, har jag sett en radarburk ovanpå en motorbåt, där man på något vis kanske med epoxilim satt fast tamparna från svarta buntband, så att dessa pekar rakt upp, gör burken mer svårlandad, men de ralativt mjuka buntbanden skadar inte fåglarna. Ett säkert sätt att bli ovän med båtgrannar är att mata måsfåglarna, alla är rädda om sina kapell. Trevlig radarsommar!
Fernqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Fernqvist:

utanpåliggande kabelkanaler avsedda för trämaster där det är enda möjligheten. Masten i sig (alum. m.fl) är ju den ultimata kabelkanalen. Har du övervägt att dra fallen på utsidan också - då kan du enklare byta dem vart år
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Slocum:

Masten har två kabelkanaler, tyvärr smala och upptagna av annat, skall kabeln hängas löst in i masten (tre fall + dirk) är det inte heller optimalt, en större mast = större båt hade varit bättre men så är det inte nu, man får tänka över alla varianter innan man bestämmer sig.
Fernqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:05

Fernqvist:

OK tydligen ingen höjdare inuti masten. Skulle det gå att strapsa kabeln eller kabelkanal utefter ett undervant? Låter oroligt med en perforerad mast - kanske speciellt på en liten båt...