Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Pc - navigationssystem

Anders Boija:

Min Garmin 2010 C från 2002 kan inte uppgraderas efter 2008 års utgåva. Jag måste nu köpa nytt. Jag tror att ett Pc baserat navigationssystem är mer gångbart och flexibelt över tid, än en plotter. Två system hittade jag på Båtmässan, som verkar vettiga, genomarbetade och helt marinanpassade - men inte billiga: BN 12 LED 1600 med Transats sjökort från -BN Marin Elektronik och Navigear M12 med Coastal Explorer sjökort från - marinplus. Båda har Windows XP och styrning med joystick. Jag har inga erfarenhet alls av denna typ av navigations- utrustning och önskar få synpunkter inför inköp. Är det någon i detta FORUM, som kan ge mig ett råd/har egna erfarenheter?

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:55

Lasse L:

http://lasselundell.se/page2.html Kolla upp länkarna.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:55

Per Leward:

Hej Anders Hör gärna av dig så kan jag ta fram något bra förslag som jag tror kan passa. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Anders Jag har använt PC som huvudsaklig navigationskälla sedan 1998. Du har tittat på dyra system. Jag är inte säker på att detta är nödvändigt. De flesta av oss som använder PC till navigering har mycket enklare och billigare både hårdvara och mjukvara. Vad man behöver beror på var man färdas och om utrustningen måste sitta ute och tåla vatten. Vissa enkla och bra program fungerar bara i Sverige, som DLS och SeaClear, danska DLS i Danmark och då bara med rasterkor Dyrare program kan hantera både raster, Navionics, C-map och ENC kort. Vill man använda pekskärm är det ganska få program som är riktigt bra på detta. Även enkla program kan idag förutom att visa din position, navigera efter en rutt, mot brytpunkt, lämna ett spår, visa AIS information. AIS finns i DLS från 2010 års version. Vad mer behöver man egentligen? Får vi veta lite mer vad du vill ha kan du få bättre information om vad som finns och passar. Hälsningar
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:55

Hans Brolin:

Dela upp problemet i två delar, hårdvara och mjukvara. Valet av hårdvara bestäms av om den skall sitta ute eller väderskyddat. Skärmar för utomhusbruk är dyra. Jag har använt en vanlig Dell Laptop under många år, matad från 12V systemet, men då har den stått inomhus. För navigationsprogrammet tycker jag du skall prova några gratisvarianter först för att få en känsla för hur det hela fungerar. SeaClear är gratis liksom OpenCPN (http://www.bigdumboat.com/cpnabout.html). OpenCPN är under utcexkling och inte helt klart ännu. SeaClear har funnits länge och fungerar bra. Nästa snäpp är att betala för ett program och det finns allt från starx under 1000 kr (Fugawi Marine) till drygt 10 000 kr (MaxSea och Nobeltec Admiral). Mitemellan ligger t.ex. Coastal Explorer på ca 3900 kr. I den fall klarar de dyrare programmen radarvisning också (Koden radar) men då är vi inne på något helt annat. Hälsningar
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Jag använder sedan 2004 PC i kajutan med extra skärm på 12 tum i sittbrunnen, monterad på ett Lagunfäste med RAM-kula. Skärmen i sittbrunnen är vattentålig och ljusstark pekskärm, tillverkad av JLT i Växjö. Den skärm jag använder tillverkas inte längre. Den var dyr men förhoppningsvis finns det idag billigare skärmar. För seglare är en bra skärm, som är vattentålig och ljusstark avgörande. Jag använder Fugawi ENC med Sjöfartsverkets sjökort från Soltek och Hydrographicas fina kort. Med PC kan man för en billig slant köpa uppgraderingar från Hydrographica årligen, liksom nya kort. Det är en fördel att ha samma kort i datorn som på papper. Korten för PC är bättre och billigare. Fugawi är användarvänligt men det finns som sagts ovan andra alternativ som är gratis.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Är man ute efter ett enkelt och lättlärt nav.prog. rekommenderar jag TIKI-navigator. Bland de bästa jag använt. http://lasselundell.se/page21.html http://www.tiki-navigator.com/
Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:55

Magnus:

Använder man PC-teknik är en nackdel strömförbrukningen. Detta spelar viss roll för seglare. Med en så kallad "Netbook" som säljs av många tillverkare får man ner strömförbrukningen till c:a 1 ampere på 12V. De har skärmstorlek på c:a 10 tum, och en gångtid på inbyggt batteri på 5-10 timmar, vilket ger viss säkerhet. En Netbook har redan, eller kan förses med, mobilt Internet och t.ex. leverantören "3" har bra täckning utmed de svenska kusterna inklusive Danmark. Med en liten TV-mottagare på USB-porten kan den även användas så. Via Internet kan man förstås få detaljerade väderprognoser osv.
Bo Mejner
Senast inloggad: 2024-03-09 - 21:39

Bo Mejner:

Jag instämmer i att en PC är ett bra alternativ. Jag har Fugawi ENC. Köper man det från Kanada får man det nästan 1000kr (ungefär 1700 inkl. frakt) billigare än att t.ex. köpa det från Solteknik. Det finns sjökort över hela Sverige och Finland (utom från ungefär Nystad och norrut). Rasterkorten är betydligt mer detaljerade än andra Dig. kort. De ser ut exakt som papperskorten. Andra kort har ett lätt "digitalt" utseende, de blir hackade i konturerna. I Fugawi kan man också använda kort från Maptech. (nv-digital.com) Då täcker man in även Estland och Lettland och Tyskland. Fugawi ENC klarar även den nyare standarden ENC. Med en kortläsare klarar man även Navionics kort. Läsaren följde med gratis i varje fall om man köpte Fugawi från Kanada. Titta på "www.Fugawi.com" Jag har en liten Netbook från Acer, den sitter på en svängbar arm på insidan av skottet. Jag svänger ut den i nedgångsluckan vid segling. Regnar det får man svänga in den och böja sig in och titta på skärmen. Hör gärna av dig om du har några frågor / Bosse
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver liknande arrangemang. När det regnar, ersätter jag luckan med en plyfaskiva med fönster i plexiglas. Fungerar även då det regnar och jag vill ha ner ljus i ruffen/salongen. http://lasselundell.se/page2.html
Bo Mejner
Senast inloggad: 2024-03-09 - 21:39

Bo Mejner:

Ytterligare till mitt inlägg om Fugawi och priser. Fugawi ENC får man nu under april för 2195 hos Solteknik. Köper man det från Kanada kostar det idag 280 USD +frakt, d.v.s. ungefär samma som från Solteknik. Köper man det från Kanada får man med kortläsare för Navionics kort på köpet. Oklart på Soltekniks hemsida om man får det där. Kortläsaren kostar 70 USD i Kanada. Jag tycker man skall ha ENC varianten då det är mer marint än Global Navigator. Det tar t.ex. de intl. korten S-57 och ENC vektorkort. / Bosse