Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Navtex Grimeton

Claes:

Finnes kända problem med navtexutsändningarna från Grimeton, id-bokstav I? Får utan problem in sändare J (Södra Östersjön)och L (Skagerack). På I identitet kan jag få meddelanden från Turkiet men inget från Grimeton. Befinner mig i Göteborg.

Peter Teodorsson
Senast inloggad: 2023-02-16 - 19:13

Peter:

Jag har också problem med att få in sändningar. Detta hade jag även under senare delen av 2004. Några tillfällen har det fungerat utan problem, men de sista dagarna har jag inte fått in något heller. Någon som har något svar?
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Grimeton bytte ID-bokstav i början av 2005. Från vad och till vad har jag inte i huvudet. Är ni säkra på att ni har rätt ID-bokstav inställd? Information om bytet fick jag i Stockholm Radios tidning. Mvh. / Thomas.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Jag lyckades hitta en Internetsida som ger information om Navtex. http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Navtex-karta.pdf Till hjälp?
Arild Winge (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 18:29

Arild Winge:

Felsökning på Grimeton sändaren pågår. För kännedom startar ibland sändningen några minuter tidigare än den schemalagda tiden, 0120, 0520, 0920.. UTC. Detta för att bättre kunna utnyttja den totala tidluckan på 30 minuter som Stockholmradio disponerar, för de tre NAVTEX-sändare som vi ansvarar för. Om man slår på NAVTEX-mottagaren precis på angiven sändningstid, kan det då hända att sändningen redan är avslutad. Detta som en möjlig orsak till att man inte får in utsändningen. Mvh Arild Winge Stockholmradio
Claes (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 18:29

Claes:

Hej igen! Tänkte komplettera min insändare och ge lite bakgrundinformation. Jag har tidigare år haft problem med mottagningar från Grimeton. Ibland kommer rapporterna in ibland inte. Detta resulterade i att jag lämnade in min apparat en Furuno NX 300 på service. Man fann inget fel på apparaten men bytte ändå ut den mot en ny. Min antenn är en kombinationsantenn av fabrikatet RR kompletterad med ett filter för navtexmottagning. Min navtex står på dygnet runt. Av en händelse träffade jag på en båtägare i samma båthamn som har samma Navtexapparat (Furuno NX 300) men med den skillnaden att han använder Furunos egen antenn för mottagningarna. Min båtgranne har dock samma problem med Grimeton. Man vill gärna tro att det är fel i den egna anläggningen men jag kan alltså få in väldigt många navtexutsändningar t.o.m. från engelska kanalen, Holland och Turkiet så det hela är mycket märkligt. Kan felet bero på ett fabrikationsfel i Furunos modell av mottagare d.v.s. NX 300???
Peter Teodorsson
Senast inloggad: 2023-02-16 - 19:13

Peter:

Jag har en NASA Navtex Pro med separat antenn, och jag har samma problem som Claes. Och jo, jag har ställt in den nya bokstavskoden (I) för Grimeton sändaren och jag har den påslagen hela dagar. Jag får också in information från andra sändare, tex Norge. Men bara sporadiskt från Sverige. Den mottagaren jag har kan ju bara ta emot på den "gamla" frekvensen. Jag vet ej om man idag skickar på båda frekvenserna 518 kHz och 490 kHz. Väderinformation från Grimeton har jag bara lyckats få in en gång i år, har iofs ej haft på den samtliga dagar. Jag såg att Arild från Stockholm radio sa att felsökning pågår. Hoppas det löser sig. Mvh Peter
Anna (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 18:29

Anna:

Hej! Vi har också problem med navtexmottagningen från Grimeton (mottagningen från andra sändare fungerar). Hur går det för Stockholm radio med felsökningen? Någon som vet något? Mvh Anna
Arild Winge (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 18:29

Arild Winge:

Naxtex-sändningen från Grimeton har sedan den första rapporten kontrollerats vid flera tillfällen, och såväl sändareffekt som övriga värden är som de ska. Den troliga orsaken är att vågutbredningsförhållandena från Grimeton inte är helt optimala för detta frekvensområde. Om och hur man kan komma tillrätta med det problemet ska i så fall Sjöfartsverket svara på, som sedan drygt två år äger och ansvarar för Kustradionätet, inklusive Navtex. Stockholmradio ansvarar för att utsändningar görs med rätt innehåll på rätt tidpunkt och från rätt sändare. De tekniska systemen ligger numera utanför vårt ansvarsområde. Mvh Arild Winge Stockholmradio
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.:

Information om detta är sänd till Sjöfartsverket i dag.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Jag vill bara kort rapportera att i Göteborg och på Kattegatt har jag i sommar haft få dagar då jag inte har fått in sändningarna ifrån Grimeton (I). Dessutom får jag mottagning från Gislövshammar (J) på i princip samtliga rapporter. Jag har en Furuno Navtex med deras standardantenn. Mvh. / Thomas.
Lennart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 18:29

Lennart:

Vistades ombord på båten 12/7 till 7/8 på olika platser i N.Östersjön-Ålandshav-Skärgårdshavet med NASA påslagen dygnet runt och det var en hel del strul med navtexmottagningen från Tallinn (U) under hela perioden. Strulet bestod av antingen helt uteblivna meddelanden eller att de bröts efter c:a 3/4, t.ex. mitt i "Central Baltic", synnerligen irriterande när man befinner sig norr därom. Vid förfrågan på VHF i början av perioden bekräftades att även andra hört av sig ang. liknande problem, senare skulle allt vara OK, varför jag ringde upp Sthlm radio efter hemkomsten, innan Navtex skickades på reparation. Man bekräftade då att strul förekommit pga bl.a. ändrade rutiner, att man glömt(!) vidarebefordra meddelanden till Tallinn och ibland att man skrivit in för långa meningar vilket leder till att ett meddelande bryts efter c:a 3/4. Min navtex sitter således kvar i båten och har fungerat under helgturerna efter semestern, kanske Sthlm radio kan ge ytterligare förklaring.