Hoppa till huvudinnehåll
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56
Navtex från Grimeton

Bo Edvinson:

Jag får in Navtex-sändningarna från Grimeton endast sporadiskt. Jag har mest testat i hamn i Ellös. Däremot går norska, engelska m.fl. in enligt sändningsschemat. Under 2005 var detta ämne uppe på Tekniskt Forum och många rapporterade störningar och att det tydligen var något fel på Grimeton-stationen. Är det fler än jag som har problem med Grimeton???

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Bo Jag har en "Wetter Infobox" navtex, en sådan man kopplar till datorn via en Usb kabel, om den är lika bra mottagare som en "riktig" vet jag inte. Jag får dock in meddelande från fjärran. Jag bor i Onsala så det är ju mycket närmare Grimeton. Jag har haft på den hemma efter att du skrev denna fråga. Idag har jag fått in från Grimeton IB87, IB88 och IE98. Jag låter min stå på så kan vi testa och ta det via e-post Hälsningar Ove
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.:

Hej Bo Edvinson. Kan du ge information om antennen till din Navtex? Utseende, monteringsplats, höjd över vattnet. Hälsningar Ernst.
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Hej Ernst Jag har en Furuno antenn. Den levereerades tillsammans med Navtexen, som också är en Furuno, 300 D om jag minns rätt. Antennen sitter på rufftaket vid sidan av nedgångsluckan, under sprayhooden. Tidigare har den suttit, i ett par år, på luckgaraget. Mottagningen var där helt tillfredsställande, förutom Grimeton. Av olika skäl ville jag flytta den till en säkrare plats. Mottagningen under sparayhooden blev lika bra för för alla stationer jag lyssnar på, förutom Grimeton. Knepigt. Bo Edvinson
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst.Blixt, sekr. SXK-BTN. :

Från Kjell Johansson, ledamot i SXK Båttekniska nämnd, har följande inlägg kommit: "För NAVTEX sändningar, som sker på 518 kHz, brukar man inte tala om radiohorisont. Det begreppet är mera relevant för VHF där utbredningen av radiovågor är i det närmaste rak (ungefär som för synligt ljus). För låga frekvenser, som i detta fall, följer radiovågorna jordens rundning (markvåg) men kan också reflekteras mot elektriskt laddade skick i jonosfären (rymdvåg). Räckvidden beror på flera faktorer. Sändarens uteffekt, sändarantennens design och verkningsgrad bestämmer den utstrålade effekten Markvågens utbredning påverkas av markens konduktivitet. Berggrund brukar ge dåliga utbredningsegenskaper medan saltvatten är bra. Den lokala topografin kan också påverka och ge en viss ”radioskugga” även på dessa frekvenser. För att mottagningen skall fungera krävs att den mottagna signalen är betydligt starkare än de störningar som finns på den aktuella frekvensen i området (signal/brus förhållande). Lokala störkällor kan vara olika typer av elektrisk utrustning och nivå är generellt högre på land än till sjöss. Sjöfartsverkets sändare och antenn i Grimeton har nyligen rustats upp och förhoppningsvis förbättrat möjligheterna till mottagning. Uppföljning av resultatet pågår."
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, Sekr. SXK-BTN:

I frågan aktualiseras en viss situation, att i Ellös på Orust ta emot sändning av Navtex från Grimeton i Halland på långvågsfrekvensen 518 kHz. Det har bara fungerat sporadiskt. Den bifogade kartan visar att strålvägen ej är idealisk med omväxlande bergigt fastland, sund och öar. Information om Navtex: http://sjofartsverket.se/upload/Ufs/NAVTEXkarta.pdf http://sjofartsverket.se/en/Maritime-Sector/Recreational-Boating1/Service-to-Recreational-Boaters/Swedish-Coastal-Radio/NAVTEX/
Bifogade filer
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Tack Ernst och andra för ert engagemang i frågan!! Jag har i kväll läst av min mottagare som stått på sedan 15/9 kl 11. Avläsning 19/9 kl 19. Grimeton: IE07 160400 err-rate 2,1 IE12 181630 err-rate 6,5 IE14 191630 ? 5 sändningar tycks saknas Rogaland: LE28 152300, LE29 161200, LE30 162300, LE31 171200, LE32 172300, LE33 181200, LE34 182300 samtl errorrate 0 Snyggt! Och det ligger mycket berg i vägen mellan Rogaland och Ellös. Undrar om Sjöfartsv slarvar med sändningarna
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, Sekr. SXK-BTN :

Med hjälp av http://www.maritimradio.no/images/skjema/kanalplan_mf.pdf kan man se att den norska navtexstationen Rogaland sänder ut navtexmeddelanden som samtidigt sänds via stationen Tjöme. Båda dessa stationer har beteckningen "L". Tjöme ligger i riktning 315 grader från Ellös på avståndet 65 M och nära farleden till Oslo, alltså ganska likt Grimetons avstånd 70 M. Rogaland som ligger på Norges västkust kan knappast överrösta Tjöme rakt genom bergen. Rimligen var det Tjöme som mottagaren hos Bo har registrerat. _______________ Beträffande mottagning av Grimeton vore det intressant om Bo kan göra ett lyssningsprov i ett friare vatten än en hamn i Ellös. T ex gå ut med båten till en plats 2/3 av avståndet mellan Ellös-Nabben och ön Kniparen. Hälsningar Ernst Blixt.
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Det var en viktig pusselbit att Norge även sänder från Tjöme. Inte mycket berg i vägen då. Jag skall gå ut på friare vatten vid tillfälle även om jag noterat uteblivna mottagningar från Grimeton ute på Skagerak vid några tillfällen. Senast i slutet av juni då vi var ute ett par dygn mellan Danmark, Norge och Sverige. Ingen Grimeton noterades. Hälsningar Bo Edvinson
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Jag har haft min Navtex-mottagare gående från 16/9-3/10, inställd på Grimeton och meddelande E. Enligt sändningsschemat skall 35 rapporter ha sänts ut. 9 har registrerats. En annan mottagare (Ove Thorin) har också varit igång och registrerat minst 4 som jag inte har med. Jag har inte haft möjlighet att ligga ute på Ellösfjorden vid sändningstid (enligt Ernst Blixts förslag)och lyssna. Däremot var vi under väg till Smögen, i Smögen och under väg åter till Ellös 30/9 - 3/10 då 6 rapporter borde kommit in. Blev 1. Spelade dimman och tjockan under denna week-end in med en antenn under en fuktdrypande sparayhood? Se fortsättning under inlägg Slutrapport 2
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Forts: Långvågen är uppenbarligen störningskänslig i kustnära områden. Det spelar ju egentligen inte så stor roll, eftersom Navtex-väder är viktigast till sjöss, då andra väderkällor inte kan höras (VHF, Internet, FM etc.) Mitt syfte var främst att få bekräftat att Sjfv har ordning på sina sändningar, och inte som för några år sedan, gjorde administrativa misstag. Kan Tekniska Nämden få Sjfv att redovisa uppföljningen av av upprustning av sändaren (se ovan "Radiovågors utbredning") Tack alla som deltagít i diskussionen./ Bo E
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, ledamot SXK-BTN.:

SXK-BTN har meddelat Sjöfartsverket om problemen med Grimetonsändaren via ett brev. Vi inväntar svar från SjöV.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Området för Navtexsändare Grimeton är nu ändrat och begränsas till en nordlig linje i 90 grader från Skagen. Bos iaktagelser var inte fel. se Ufs 391 Hälsningar Ove
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

SjöV har alltså överlåtet ansvaret för Skagerak till norrmännen. Det var kanske ett ur verk-ekonomiskt perspektiv smart drag. Bland västkustseglare finns det säkert många som tycker att det ur meteorologisk synvinkel var bra drag också. Norska prognoser, och kanske i ännu större utsträckning danska, anses nog ha högre träffprocent för de västliga farvattnen än de svenska. Norrmännen har ju sedan länge haft med Skagerak i sina sändningar, även om det varit ett svenskt ansvar. Jag skall så snart jag har båten i sjön och utrustningen uppkopplad lyssna på den nya sändaren Jelöya. Där båten står på land är det berg i vägen åt alla håll utom väster.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN.:

Följande adress visar i "Underrättelser för sjöfarande" förändringen i serviceområdet "Norra Skagerak" och den tillkommande norska stationen Jelöja. Där finns också adress till aktuell karta med tillhörande anvisningar. Adress: http://www.sjofartsverket.se:80/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=7754
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Navtex-sändningarna från Grimeton har ventilerats i flera inlägg under vintern. Nu har, efter påpekande från BTN, svenska och norska sjöfartsverken beslutat om överföring av ansvaret för östra delen av Skagerak till norskt ansvar. En ny sändare på Jelöya har startats. Se UFS7754. Mottagningsmöjligheterna har följts upp på en mottagare i Ellös. Se bilaga. Vid dessa mätningar har mottagarens position varit 58 11,05N, 11 28,09 E och antennhöjd c:a 5 m över havsnivån. Sammanfattningsvis kan konstateras att de två norska sändarna Tjöme och Jelöya har mycket god mottagning i Ellös. Grimetons utsändningar är fortfarande i flera fall inte möjliga att ta emot.
Bifogade filer