Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
LED lanterna

Lars:

När man läser om Lopolights (www.lopolight.com) 3 sektors LED lanterna, för segelbåtar på upp till 20 m, framgår det att den har en ljusstyrka på 5 cd och att den tar 7,5 W. Denna lanterna har de godkännanden som behövs för att få användas. Titta man sedan på Hellas lanterna 2984 så säger Hjertmans att 3 sektors lanternan har en lampa på 25 W och ljusstyrkan 30 cd. Denna är godkänd för båtar upp till 12 m längd. Ljusstyrka anges i candela (cd) och är ljuset i en bestämd riktning (enligt Elfas faktablad). Där står också som jämförelse att ett stearinljus med 25 mm diameter lyser med 1 candela. I frågan om att synas på avstånd, så borde det vara detta värde som är intressant. Vilken effekt lanternan tar är mest intressant för att bestämma storleken på batteriet. En nackdel med glödlampor är att de går sönder. Jag var på en kurs som Joh Fredén höll om långsegling. Om jag kommer ihåg rätt, så sa han att han behövde byta lampan en gång under sin jordenrunt-segling. Har jag missat något väsentligt eller skall jag köpa en gammeldags lanterna med glödlampa?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Magnus:

är inte säker på att jag förstår vad du är ute efter. Om det bara är att slippa byta glödlampor, så är det väl lite dyrt att byta till LED för att komma i åtnjutande av den fördelen. Vitsen med LED-lanternor är väl främst att de minskar strömförbrukningen ombord, framför allt av intresse vid längre överseglingar. För egen del köper jag nog gärna LED när de kommer ner i 'vettiga' priser. ALLDELES för dyrt än så länge. Candela, eller cd är ju sin sak; vad som verkligen gäller är ju hur många naut. mil som lanternan syns. De färgade. grön/röda linserna minskar ju tyvärr synbarheten mycket.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Lars:

Jag menar att hur många natiska mil som lanternan syns på är direkt beroende på lanternas ljusstyrka. Därför bör en lanterna med fler candela (cd) synas på större avstånd. Och eftersom en LED lanterna kostar MYCKET mer än en vanlig, och syns man dessutom sämmre, så är det ytterligare en anledning att inte köpa den.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Roger Ryberg:

Belysningen avtar med kvadraten på avståndet, dvs på vilket avstånd en lanterna syns går som roten ut ljusstyrkan. Därav följer att lampa på 30 cd syns 2,5 gånger längre än en på 5 cd, allt annat lika. En avsevärd skillnad, tycker jag.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Kjell:

Det verkar som om Hella anger ljusstyrkan hos lampan innan ev färgfilter. Akterlanternan uppges ha 10 W och 12 cd medan sb / bb har 25 W och 30 cd. Synvidden på dessa två typer är densamma. Utgående från en glödlampas spektrala fördelning verkar det inte orimligt att färgfiltern skär bort 60% (eller mer) av ljuset.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Jag har läst någonstans att då man vill göra rött och grönt ljus genom att från vitt glödlampsljus filtera bort alla andra färger blir resultatet: Rött ljus får ca 1/2 av glödlampans ljusstyrka. Grönt ljus får ca 1/4 av glödlampans ljusstyrka. Sambandet mellan krävd lysvidd och samhörande krav på lanternans ljusstyrka, ej lampans ljusstyrka, framgår av Sjöfartsverkets häfte "Sjötrafikföreskrifter m.m." Det häftet säljs där sjökort säljs. Detta behandlas i Regel 22 och i Bilaga 1, 8§. (För den som är intressad av andra problem med båtens lanternor finns två artiklar på www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation.)
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Kjell:

Tack Ernst för referensen Sjöfartsreglerna finns som en .pdf på http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Jag hade fel ang lysvidd. För båtar < 12 m så ska akter- och topplanterna ha lysvidd på 2 nm och sidoljusen 1 nm. Om man använder den formel som finns i §8 Bil 1 eller uppgifterna tabellen så behövs ljusstyrkan 0,9 cd för 1 nm, 4,3 cd för 2 nm och 12 cd för 3 nm (toppljus på fartyg > 12 m men < 20 m).
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Lars:

Det verkar logiskt att det är glödlampan som har en ljusstyrka på 30 cd. En 3-sektors-lanterna skulle då ha ljusstyran 30 cd i den vita sektorn. (krav 4,3 cd) 15 cd i den röda sektorn. (krav 0,9 cd) 7 cd i den gröna sektorn. (krav 0,9 cd) Reflorna i glaset (plasten) på lanternan fungerar som en lins. Om det är själva lampan som har styrkan 30 cd så borde linsen göra att lanternan lyser ännu starkare, men hur mycket ökar linsen ljusstyrkan? För LED-lanterna är det direkt angivit med vilken styrka den lyser, 5 cd i alla färgerna, så den klarar de svenska kraven för båtar under 12 m, men danskarna har kanske inte samma krav och därför godkännt den för 20 m.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Kjell:

Tro inte att en sådan detalj är bortglömd! I Bilaga 1 § 10b "Vertikala sektorer" står för segelbåtar 1) minst föreskriven ljusstyrka inom +/- 5 grader 2) minst 50 % av föreskriven ljusstyrka inom +/- 25 grader För ej segelbåtar anges i 10a 1) minst föreskriven ljusstyrka inom +/- 5 grader 2) minst 60% av föreskriven ljusstyrka inom +/- 7,5 grader Det betyder att ljus avsedda enbart för motorbåtar inte är godkända för segel dito. Kanske plats för en varning att se upp när man ska köpa nya eller byta!
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Tomas:

Hur en lanterna uppfattas på avstånd beror nog inte bara på dess ljusstyrka i candela. Hur glaset är slipat påverkar nog både vertikala lysvinklar och hur bra den syns på avstånd. Likaså borde reflektion från lamphusets insida och den lysande lampglasytans storlek påverka synbarheten. Själva glödlampans ljusstyrka säger inte tillräckligt om hur lanternan syns, i synnerhet inte i de färgade sektorerna. Samma sak borde gälla lysdioder, både enskilda och sammansatta i kluster. Varje diods form och hur de är vinklade, hur många och hur stor yta de täcker påverkar förmodligen synbarheten. Därmed är det svårt att jämföra olika typer utifrån angivna värden. Så jag hoppas att de som godkänner olika typer verkligen mäter detta i fält, dvs till sjöss, och inte bara räknar på teoretiska värden. Häromdagen råkade jag se en tänd Looplight och upptäckte att den var förvånansvärt varm. Så varm att jag börjar undra hur stor strömförbrukningen EGENTLIGEN är ?
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Kjell:

I de lanternor som jag har sett finns inga reflektorer utan insidan är svart. Orsaken till detta är säkerligen att ljusen ska ha mycket "skarpa kanter". Sidoljus och akterlanterna får bara överlappa varandra några få grader. Man bör även notera att lampans glödtråd är rak (inte spiraliserad) tråd. Det är viktigt att lampan sitter rätt i hållaren ur synvinkel sett (!).
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Visst är det viktigt att ha bra lanternor, men en sak som är minst lika viktigt är ju att någon ser dem. Vi ju inte tyvärr inte påverka att andra båtar håller god utkik. Hur tacklar vi det problemet?
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Lars:

Glödlampan till en lanterna är speciella på det sättet att den har en glödtråd som sitter lodrätt. Detta borde göra att man får en skarpare övergång mellan sektorerna och att vinklarna blir rätt. I Elfas faktablad framgår det att en 17,3 W halogenlampa ger lika mycket ljus som en 25 W glödlampa. Den har dessutom den dubbla livslängden. Halogenlampan har visserligen en högre färgtemperatur än glödlampan, men ljuset går genom färgfilter i glaset så det borde inte ha någon betydelse. Vad jag vet så finns det inte någon godkänd halogenlampa för lanternor. Har jag fel, så skriv gärna var jag kan få tag på sådana. Tekniskt borde det inte vara något större problem att göra en halogenlampa med lodrätt glödtråd och därmed få samma egenskaper som den vanliga lanternglödlampan.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt medl i BTN. :

Till Lars, Glödlampa 05-12-09. Citat: "Räfflorna i glaset (plasten) på lanternan fungerar som en lins. Om det är själva lampan som har styrkan 30 cd så borde linsen göra att lanternan lyser ännu starkare, men hur mycket ökar linsen ljusstyrkan? " Linsen kan förstärka det nyttiga ljuset i den krävda ljussektorn mot horisonten plus minus 25 grader vertikalt genom att länka om ljus från de onyttiga vertikala sektorerna snett uppåt och snett nedåt till den önskade mittsektorn. Jag har nu ej tillgång till en lanterna med ett ofärgat glas och kan därför ej mäta förstärkningen i linsen. Den är troligen liten. Man har också en negativ effekt då ljuset passerar linsen. En liten del av ljuset reflekteras inåt från linsens inre yta, en annan del reflekteras också inåt från linsens yttre yta. En annan negativ effekt är beläggning på linsens yttre yta av smuts, dagg, regndroppar eller sjöstänk. En gammal, trefärgad seglingslanterna av märke Hellamarine har jag disponibel och dess aktra linsdel är ej som väntat glasklar utan är rökgråtonad. En mätning visar att den försvagar akterljuset till hälften av lampstyrkan. Jag har ej hittat någon förklaring till att man avsiktligt försvagar det värdefulla ljuset. Bländning borde ej vara det större problemet vid aktuell lanternstorlek. Om ljusstyrka. Även om en glödlampa är märkt 12 cd (candela) så betyder det inte att den lyser med ljusstyrkan 12 cd. Dess verkliga ljusstyrka är beroende av hur hög den elektriska spänningen är vid lampsockeln och hur länge lampan lyst och vilket lampexemplar som avses. Spänningen vid lamphållaren beror på batteriets laddningstillstånd vid aktuellt tillfälle, om laddning pågår eller ej, spänningsförluster mellan batteri och lampa i ledningar, säkringar, strömbrytare och kontaktdon... Mätningar på en nästan ny lanternlampa märkt 12 cd >10 W, har gett dessa värden: Lampspänning i volt 9,5 11,4 13,3 Effekt i watt 11,5 15,0 18,5 Ljusstyrka i candela 11 22 33 Ju längre tid som lampan får brinna desto mer volfram avdunstar från glödtråden och lägger sig som en mörk film på lampglasets insida vilket minskar dess ljusstyrka med tiden. Eftersom ett krav på en lanterna är att den måste ha en viss minsta ljusstyrka måste det kravet avspeglas på lanternlampan. Till exempel för 12-candela lampan att den måste ge minst 12 cd i sämsta fall, d v s med nästan urladdat batteri och åldrad lampa. --------------------------------------------------------- Till Kjell, Vertikala sektorers ljusstyrka. 05-12-09. Citat: "Det betyder att ljus avsedda enbart för motorbåtar inte är godkända för segel dito. Kanske plats för en varning att se upp när man ska köpa nya eller byta!" Jag vet ej om det i tillbehörshandeln för nöjesfartyg finns lanternor som är godkända för enbart motordrivna fartyg. Men om det finns, skadar ej en varning. (Sambandet mellan orden fartyg, skepp och båt beskrivs i Sjötrafikföreskrifterna längst ner på sidan 2. Var man hittar Sjötrafikföreskrifterna behandlas i två andra svar i detta ärende.) ---------------------------------------------------------- Till Tomas, Reflexer, yta och form. 05-12-10. Citat: "Så jag hoppas att de som godkänner olika typer verkligen mäter detta i fält, dvs till sjöss, och inte bara räknar på teoretiska värden." Från början har man studerat hur ljus syns på olika håll och hur olika väder påverkar synbarheten. För att på enklare sätt än att gå till sjöss för att godkänna nya lanternkonstruktioner har man standardiserat atmosfärens transmissionsfaktor och utvecklat en formel för omräkning från siktbarhetsgräns till ljusstyrka. Formeln och en tabell med uträknade värden finns i Sjötrafikföreskrifternas bilaga 1, 8§. Nu kan man alltså göra behövliga mätningar i laboratorium utan att behöva hitta en natt med rätt siktförhållanden, måttlig sjögång, lämpliga fartyg som skall köra i cirklar på olika avstånd och luta på olika sätt. Mätningarna av lanternans ljusstyrka kan göras inom både det aktuella horisontella och det vertikala lysområdet. Med ljusstyrka i detta sammanhang menar man den som syns utanför lanternan och ej glödlampans ljusstyrka. Åtminstone för 10 år sedan utförde Statens Provnings- och Forskningsinstitut i Borås kvalificeringsprovningar på lanternor. --------------- Citat: "Häromdagen råkade jag se en tänd Lopolight och upptäckte att den var förvånansvärt varm. Så varm att jag börjar undra hur stor strömförbrukningen EGENTLIGEN är ? " På adress: http://cordland.se/images/Lopolight%20Brochure%202005.pdf kan man hitta uppgiften att deras trefärgade seglingslanternors strömförbrukningen, inmatad elektrisk effekt, är 4,9 W respektive 7,3 W för fartygslängderna 12 och 20 meter. Den uppgivna effekten 4,9 W är verifierad av Lars-Anders Westlin i SXK-Stockholmskretsens Tekniska kommitté genom mätning på sitt exemplar. -------------------------------------------------------- Till Kjell, Reflexer m m, 05-12-10 Citat: "Visst är det viktigt att ha bra lanternor, men en sak som är minst lika viktigt är ju att någon ser dem. Vi kan ju tyvärr inte påverka att andra båtar håller god utkik. Hur tacklar vi det problemet? " Vi kan ju se till att vi själva syns bra för att underlätta för andras trötta utkikar. Om man läser artiklarna nämnda i mitt inlägg ovan från 05-12-08 ser man att inte ens båttillverkarna kan montera rätt lanterntyper och placera dem så de syns som de ska. De omnämnda båtarna finns nu på sjön och är riskfaktorer. Du läsare har gissningsvis aldrig granskat dina egna lanternor i detta avseende. Har man gott om ström i båten kan man välja en starkare lanterna än den svagaste godkända typen. Jag har då och då talat med båtägare på uppställningsplatser och bryggor om deras lanternor. Exempel: Vet du att det sitter en topplanterna på akterlanternans plats? Svar 1: "Vad är det för skillnad på dem? Jag har haft det så här i 20 år". Svar 2: "Nej, den här är vit så det är rätt." Exempel: Akterlanternan är skymd åt babord av rodret. Svar: "Det var bra att du sa det för jag är leveranschef för det här båtmärket och skall omgående rätta till hela serien." Jag såg senare att man ändrat konstruktionen. ---------------------------------------------------------- Till Lars, Halogenlampa. 05-12-12. Citat: "Vad jag vet så finns det inte någon godkänd halogenlampa för lanternor." Jag känner ej heller till någon godkänd halogenlampa med sitt bättre ljusutbyte och större livslängd. Halogenlampan har ytterligare en bra egenskap i jämförelse med traditionella volframglödlampor. De svärtas mindre under drift och får därför en högre ljusstyrka under hela sin längre livstid. Kunde man dessutom se till att lampan alltid får sin bästa driftspänning oberoende av batteritillstånd och ledningsförluster så skulle man kunna spara ytterligare elström för att få avsedd ljusstyrka och undvika onödigt hög strömförbrukning och ljusstyrka med sin livslängdsförkortning. Man kan kanske komma ner till hälften eller en tredjedel av strömförbrukningen. Detta studerades av SXK Stockholmskrets Tekniska kommitté år 1996. Se bilagan. Denna bilaga sändes till 6 glödlampstillverkare, 9 lanterntillverkare,11 importörer eller säljare, 10 båtorganisationer eller institutioner, 13 båttidningar. Utländska adressater fick engelskspråkig bilaga. Ingen visade något intresse.
Bifogade filer
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

Kjell:

Ernst, Instämmer helt i vad du skriver och vill tillägga Motivet att "rökfärga" insidan av glaset är sannolikt att man vill ha en lysande yta, ungefär som man har en matterad glödlampa. Detta ser man rätt tydligt när ljuset är tänt - man ser inte glödtråden utan den lysande ytan. Linser i form av spår på glaset är en så kallad Fresnellins, d v s ungefär som man har på äldre typer av bilstrålkastare (ej sk klarglas) De fungerar som ljusbrytande element och kan därmed fördela ljuset bättre mot horisontalplanet. Som du påpekade tidigare, färgfiltren påverkar ljusutbytet helt enkelt genom att det filtrerar ut en del av det kontinuerliga spektrum (svartkroppsstrålning) som en vanlig glödlampa sänder ut. Genom att en glödlampa har sin maximala intensitet i det gula området är, av nödvändighet intensiteten i det gröna mindre. Dessutom sker sannolikt en del absorption i filtret som sådant. Utbytet i det röda området är bättre än för det gröna. Spänningen påverkar självklart effekten men även den spektrala fördelnngen i intensistet: läggre spänning, lampans ljusstyrka minskar och dess intensitetsmaximum går mot rött dvs framför allt det gröna ljuset tappar i intensitet. Definitionen för candela ges som 1/683 W per steradian med monokromatiskt ljus med frekvensen 540 10^12 Hz. Det motsvarar våglängden 556 nm, d v s i gult. Om man skulle hålla sig strikt till denna definition kan man inte räkna med att kunna mäta någon ljusstyrka varken i rött (ca 650 nm) eller grönt (ca 450 nm). Om man tänjer på definitionen och enbart håller sig till effektuppgiften kan få fram en uppgift. Det som anges primärt i sjötrafikföreskrifterna är egentligen synbarhet på ett visst avstånd och under vissa villkor. Hur man sedan går tillväga för att möta kravet är upp till båtägaren.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt medl. i BTN.:

Till Kjell, Mera lanternor. 05-12-16. Citat: "Motivet att "rökfärga" insidan av glaset är sannolikt att man vill ha en lysande yta, ungefär som man har en matterad glödlampa...". För att det ej skall bli några missförstånd så gäller för den aktuella lanternan att dess akterliga lins är gjuten av en grårökfärgad plastmassa. Den har ingen beläggning på insidan. Ljusstrålar går igenom under försvagning men utan färgning eller spridning. Lampans glödtråd ser genom linsen ut som en lysande linje utan att utspridas till en lysande yta vilket sker vid "mattering". Genom den valda konstruktionen bibehålles en nödvändig, skarp gräns mellan den vita sektorn och de färgade sektorerna.
mikael (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 15:06

mikael:

Hjertmans har en ny ledlampa för montering i befintliga lantärnor tyvär är priset fel ca 400-500kr beroende på styrka.