Hoppa till huvudinnehåll
Blanca
Senast inloggad: 2012-05-22 - 11:57
Lanternor

Göran karlsson:

Jo jag undrar är det okej att sätta en en kombinerad Röd-Grön lant i framkant av masten högst upp där den inte är skymd av förstag och segel men sitter någelunda skyddat?Och även en akterlanterna längst upp i masten? jag skulle vilja ha en ankarlanterna också men ska jag använda Ledbelycsning så drar det inte så mycket så jag kan ha tre Ledlampor där uppe! För min del skulle det var bättre än att hålla på med att krångla med den dära treglaslantern som bara går sönder för mej och många andra när man ska stå i mastkran och försöka få dit dom små stålpinnarna i lanternan som sitter med plast som brukar lossna och falla i bitar jag har försökt att fästa dom igen men inte lyckas man blir bara frustread!Göran

Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Björn J:

Det skall vara 100 cm i höjdskillnad mellan topplanterna och sb, bb-lanterna/lanternor. Det är väl bra om så många lanternor som möjligt är monterade så att det går lätt att byta glödlampa. Alternativet är väl annars att konsekvent byta till lanternor med lysdioder (LED). Det finns ju en "frivillig" röd,vit,grön topplanterna att sätta i masttoppen på segelbåtar, subjektivt tycker jag att en sådan är totalt värdelös för andra sjöfarare då jag personligen upplever att denna inte alls syns, och/eller går i hop med ljus från land(eller kanske "astronomiska epiteter"). Det finns anvisningar på denna sajt under "Båtteknik" i vänsterspalten. Även på svenska Wikipedia, www.wikipedia.se, finns det en del om lanternföring.
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Göran:

Tack för tipset! Mmmmm! Jag har alltså en Segelbåt jag glömde nog säga det! Jag har alltså en kombinerad seglarlanterna när jag seglar i masttoppen en sådan kallad seglarlanterna.Och jag vill gärna ha en sådan uppe i masttoppen.Problemet med störande ljus finns överallt det finns ljus i land som stör Lanternorna framme i fören eller på normal höjd som typ en motorbåt har och även jag har när jag går för motor med min segelbåt.Det brukar ju inte vara så mycket störande ljus i masttoppshöjd snarare under masttoppshöjd vad jag har märkt när man seglar på nätterna!
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Björn J.:

Då säger jag istället "Hmmm..." som motorbåtsskeppare utan flybridge kanske man inte höjer blicken allt för mycket, och kan ju då tycka att lanternor skall sitta lägre än högst upp i masten, har en sen höstkväll kommit litet för nära en segelbåt en gång med denna typ av lanternföring. Att komplettera med någon svag belysning, kanske lysdioder, som lyser upp en del av seglet kanske inte är så dummt om man vill synas. Jag har väl en annan åsikt om störande ljus, upplever då subjektivt att det oftast inte finns några störande ljus upp till omkring 5 meter från vattenytan, i perspektivet i horisontalplanet bildar ju ofta vattenytan en bakgrund till lägre monterade lanternor, emedan högt placerade vita och kolorerade lyktor kan tas för flygljus i radio/mobiltelfonmaster, bakljus på bilar i land, trafikljus, husbelysning eller nästan vad som helst. En sen höstkväll på Gullmarsfjorden med din segelbåt med nämnda lanternföring i förgrunden och Lysekil i bakgrunden... nej du syns inte så bra där! På det öppna havet däremot kanske du syns bättre, fast då från bryggan på ett större fartyg. Från småbåtsperspektiv, där skeppare och utkik befinner sig närmare vattenytan kan jag ju då återigen tycka att den frivilliga segelbåtslanternan sitter alldeles för högt upp. Men å andra sidan är det ju iallafall bra att du (och troligtvis alla som skriver på detta forum) för lanternor över huvud taget. Jag har i ordets rätta bemärkelser blivit "mörkrädd" fler än en gång då mindre såväl långsamma som snabba båtar och andra slags vattenburna fordon (läs vatteskotrar) färdats i mörkret totalt mörklagda.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Magnus:

Med glödlampa var det en vits med en masttoppsmonterad kombilanterna, för då fick man nytta av glödtråden hela horisonten runt. Om man skaffar LED-lanternor så byggs de så att LED-en bara strålar i "sin" riktning, och man använder flera LED för att täcka hela horisinten. Och då kan man lika enkelt dela upp dessa LED på flera lanternor utan att total strömförbrukning ändras av den orsaken. Konsekvensen blir då att man inte tjänar något på att ha en masttoppslanterna längre. Med en kombiLED rödgrön eller en röd och en grön LED plus en LED akterlanterna kan man då använda dessa både vid segling och motorgång, för motorlanternan i masten sitter högt nog. Man behöver dessutom inte byta motorlanternan till LED, man använder den ju bara då man kör motor och har laddning. Och jag anser också att i skärgårdsfart i trånga farleder om natten så kan man riskera att missa att se en masttoppslanterna, som sagts ovan.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Björn J.:

Håller väl egentligen med Magnus, men med en del funderande: En toppmonterad runtlysande lanterna, ankarlanterna kan ju med fördel vara en LED lanterna, som då kan lysa i många timmar vid ankarliggande. Numera tycks ju det också vara allmänt vedertaget att förenkla lanternföringen på mindre och medelstora fritidsbåtar, inomskärs, att bara ha sb, bb och runtlysande topplanterna, som då kan matas separat och dessutom användas som ankarlanterna, eller hur? Jag har aldrig själv använt "LED-lampor" i lanternor, men de jag sett i båttillbehörsaffären som varit avsedda till ankarlanternor har ju haft en större mängd lysdioder monterade hela horisionten runt, jämfört med Magnus glödtråd ovan.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Björn J. skriver ovan: "Numera tycks ju det också vara allmänt vedertaget att förenkla lanternföringen på mindre och medelstora fritidsbåtar, inomskärs, att bara ha sb, bb och runtlysande topplanterna, som då kan matas separat och dessutom användas som ankarlanterna, eller hur?" Detta är delvis i enlighet med Internationella sjövägsreglerna i Regel 23 d. 1) Maskindrivet fartyg med längd under 12 meter. Däremot kan man ej ha runtlysande vit lanterna tänd då fartyget framdrivs med segel. Då behövs en akterlanterna. Regel 25. Se: http://www.sjofartsverket.se/upload/pdf-gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Båttillbehörshandeln brukar ha dessa Sjötrafikföreskrifter i ett häfte. Det blir mer lättläst.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Kent:

Om jag inte missminner mig så är inte den 3-färgade kombinationslanternan för montering i masttoppen tillåten att föras inomskärs, utan enbart på öppet vatten. (I vart fall är den inte att rekommendera inomskärs).
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Björn J.:

Självklart är det så. Funderade litet i helgen på om man kanske skulle tipsa SXK om att kolla runt kvälls och nattetid och se vad det egentligen är för "färgade lampor" diverse sjöfarare har, om de nu har nån belysning överhuvudtaget. Nu i midsommarhelgen såg jag ett par vattenskotrar som for fram kvällstid i minst 20 knop utan ens en liten lysdiod tänd, det var ju visserligen ganska ljust, men ändå lätt skymmning.
Janne Thelin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Janne Thelin:

Enl Internationella Sjövägsreglerna Regel 25 så skall Segelfartyg på väg föra Sidoljus och Toppljus. Segelfartyg under 20m får föra en sammansatt lanterna anbragd på plats där den bäst syns på eller nära masttoppen. Det är inte reglerat i reglerna att detta enl gäller på öppet vatten. Det finns en sammansatt lanterna som består av den kombinerade (trefärgade) godkända lanternan och en runtlysande vit, för montage i masttoppen. I den går att montera två stycken led lampor för att få ner energi förbrukningen. Detta medför dock att man för maskin gång behöver ytterligare en uppsättning lanternor.
Janne Thelin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Janne Thelin:

Det är alltså inte tillåtet att blanda regel 23 och 25 och föra sb bb och en runtlysande vit i något fall.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Magnus:

Jag har övergått till att använda en runtomlysande LED-lanterna 25-7705 från Biltema som ankarlanterna. Dess 1W ger bra ljus, och det hela drar c:a 1 amperetimme för hela natten. I mitt fall ställer jag den på rufftaket, och låter fallen etc. som är hårt sträckta i hamn (och dragna utmed däck till ruffnedgången) hålla fast dess fot. Sen drar jag dess sladd genom den nästan stängda skylightluckan ner till ett cigarettändaruttag i elceentralen. Enkelt och billgt, och ger lite ströljus på däck också, så att förare av andra båtar skall se att det finns en båt under, och utan att de höjer blicken.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 10:25

Magnus:

Jag har övergått till att använda en runtomlysande LED-lanterna 25-7705 från Biltema som ankarlanterna. Dess 1W ger bra ljus, och det hela drar c:a 1 amperetimme för hela natten. I mitt fall ställer jag den på rufftaket, och låter fallen etc. som är hårt sträckta i hamn (och dragna utmed däck till ruffnedgången) hålla fast dess fot. Sen drar jag dess sladd genom den nästan stängda skylightluckan ner till ett cigarettändaruttag i elceentralen. Enkelt och billgt, och ger lite ströljus på däck också, så att förare av andra båtar skall se att det finns en båt under, och utan att de höjer blicken.