Hoppa till huvudinnehåll
kjell@aguilasail.se
Senast inloggad: 2015-03-23 - 19:16
Koppling PC och Raytheorn RL70RC

Kjell Carlsson:

Jag har en Raytheorn installation från 2000 med följande utrustning: Radar/Plotter RL70RC HSB, 1 Master vid navbord och en Repeter på styrpiedestal Autopilot Autohelm 100/300 med Kursdator ST60 Vind och Tridata PC/SeaTalk/NMEA Interface Box för överföring av navigationsdata till PC och SeaClear Jag köpte PC Planner och nu visar det sig att det inte går att föra över rutter och waypoints med hjälp av detta till plottern för att det inte är HSB2. Jag har fått uppfattningen att jag via NMEA ska kunna föra över WP och rutter till plottern men vet inte hur man gör. Kopplingen i Interfaceboxen verkar inte svår men är inte kristallklar för mig ändå. I plottern har jag ett kommando som heter "TA EMOT WPTS FRÅN ST/NMEA" och som jag skickar rutter/WP från Master till Repeter och antager att det är den vägen jag får in data. Men hur skickar jag från datorn? I PC Planner kan jag spara WP o Rutter med filtillägget *.csv eller *.xml. Dessa kan jag inte öppna i SeaClear. Jag har kopplat en kabel från PC, USB, via RS232 och in i kursdatorns 2 anslutninga (NMEA in) , i PC,n får jag uppgift om att WP skickats men jag hittar inget i plottern. Är det någon som vet hur jag ska göra och kan hjälpa mig. Jag ligger i Tarragona i Spanien med båten så att gå till någon installatör är svårt utan jag måste klara det själv. Tacksam för hjälp Kjell Aguila