Hoppa till huvudinnehåll
Albertina2013
Senast inloggad: 2024-03-17 - 10:57
Ipad som komplement till plotter

Hej

Finns det någon med råd och erfarenhet i följande fråga:

Jag har en välfungerande äldre plotter med anslutning till AIS, till äldre välfungerande radar och till antennanslutning på VHFen (Mycket NMEA 0183-lödning). Plotterns sjökort är dels fabriksinstallerat kort (Europa och Skandinavien) och rejäla Navionics Compact Flash. Som seglare kan jag leva med att den inte är lika stor/snabb som en nyare. "Marknaden" vill gärna sälja på mig nya prylar för mycket pengar och uppdaterade elektroniska kort är numera de pyttesmå SD/MSD.

Så i stället för att lägga många tusenlappar på ny plotter tänkte jag komplettera de äldre fungerande systemen med en strömsnål padda för nedladdningsbara kort från t.ex. Sea Pilot eller annat. På så vis har jag uppdaterade kort på en enhet som slås på när jag närmar mig kust/hamn. Vad säger medlemmarna om idén. Vad är viktigt att tänka på när det gäller plattan; skärmljus, strömförsörjning och tid (ladda med 12 V?), fuktskydd, robusthet mot stötar, nedladdning av kort mm. Om idén håller borde jag kunna behålla många gamla papperskort (har vi väl alla?). 

Tack på förhand för era värdefulla erfarenheter

Uffe Börjesson
Senast inloggad: 2024-01-11 - 10:18

Hej Albertina 2013.

Idén är i grunden bra. (Även om papperskort också skall vara uppdaterade:-)).

Du får fantastiskt mycket uppdaterade sjökort för små pengar/år för abonnemang, Seapilot (som är min huvudnavigator), Eniro På Sjön, Boating/Navionics bara som några exempel som jag har och använder.  

DOCK är paddan en kostnad som kan vara rätt tydlig, jag har en Apple iPad så jag kan bara uttala mig om den, inköpet är en sak, sedan är det kanon om man har ett GSM abonnemang, som kostar i månaden, finns olika att välja på, själv har jag ett tvillingkort till mitt telefonabonnemang, kolla med din leverantör, Telenor eller Telia eller vad du har.

Paddan suger ström, så inget att ha på utan motor på längre sträckor, jag har motorbåt så har inte det problemet, (men andra kostsamma problem :-)) Jag seglade med en kompis från Oxelösund till Dalarö paddan var på med Seapilot, dock utan AIS och andra funktioner påslagna men då räckte fullt batteri nääästan hela vägen.

Att ladda med 12V tar tid, bättre med landström eller stolpe på gästbrygga.      

Paddan klara inte starkt direkt solljus, den blir varm, och om man tänker ha den ute i sämre väder måste man ha ett vattentätt skal.

Men med ovan sagt så har jag haft min padda, (har bytt upp mig några gånger till nyare modell) varit min huvudnavigator och spårskrivare/logg sedan 2013, har alla båtturer loggade i Seapilot, och har inte gått på grund, alltid gjort rutter som är så enkelt i paddan. Man har något kul att göra vintertid då:-)

Med hopp om att det ger lite svar.