Hoppa till huvudinnehåll
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35
GPS puck

Björn Johansson:

Går det att koppla en s k puck med USB kontakt till en plotter ? Jag har klippt bort kontakten och kopplat plus o minus separat till pucken d v s 5 volt. Hur kopplar i så fall nmea kablarna

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

Om inte plottern har en USB-ingång kan du glömma det. Alla seriegränssnitt är tyvärr inte lika, även om man byter kontakt. Informationen från pucken kan vara text som för NMEA, men på lägre protokollnivå (spänningsnivåer och bits/sekund) så liknar inte USB det serieprotokoll som NMEA använder och som plottern förväntar sig. USB har, t.ex., efter inkoppling en inledande fas där sändare och mottagare "kommer överens" om vilket hastighet som skall användas, om det är USB 1.1, USB 2 etc. Något som inte alls finns i NMEA. Jag har för mig att spänningsnivåerna för logisk "1" och logisk "0" ser annorlunda ut också. Några USB till NMEA omvandlare är inte heller lätta att komma över. Ledsen men du får not försöka hitta en puck med "riktig" NMEA-utgång. MVH Hans
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Per Leward:

Hej Björn! Du är på rätt väg! De två kablar som du har över efter att ha strömsatt GPS:en med 5 volt skall du ansluta till NMEA In på plottern. Observera att det skiljer på + och - . Du kan dock pröva dig fram för det sker ingen skada om du kopplar fel. Detta förutsätter att din plotter kan ta emot externa NMEA signaler. Om du vill mata in signalen i en dator skall du koppla de två kablarna till pinne 2(+) och 5(-) på serieporten. Lycka Till! Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Nej, nej och nej! Det går INTE att ta en GPS-USB-puck, klippa av USB-kontakten och ansluta denna till NMEA-ingången på en plotter. Risken för att plottern skall gå sönder är förvisso liten då GPS-USB-pucken är passiv och kräver 12V ifrån en USB-kontakt för att gå igång. Men man kommer aldrig att lyckas med att få funktion på detta oavsett hur man kopplar utan extra utrustning i form av en USB till NMEA-omvandlare som Hans nämnde. Men sådana är säkerligen dyra och svåra att hitta. Mvh. / Thomas.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Hej alla. Mycket intressant diskussion som jag först nu fick ögonen på. Björn: Jag har tänkt precis som du. Har ett Nexus-system med server där det finns en NMEA-ingång för GPS-givare, som inte behöver vara Nexus. Har därför testat med en GPS-puck men inte lyckats få det att fungera (utom strömförsörjningen). Hans: Jag har en GPS-puck av fabrikat Hicom, modell HI-204E. Den har två alternativa PC-kopplingar, dels till USB och dels till serieport (RS232) samt tangentbordskontakt (PS2) (för strömförsörjningen). USB-adaptern har en liten dosa mitt på kabeln. Jag har testat båda kopplingarna mot en PC och det fungerar utmärkt, naturligtvis på olika COM-portar. Per: Du säger att det räcker med att identifiera stiften 2 och 5 på serieportkontakten (RS232) för att koppla NMEA-kommunikationen till en plotter (eller Nexus-servern i mitt fall). Men det fungerar inte! Nexus har märkt sina ingångar med INPUT A och INPUT B. Men för att exempelvis koppla en standard Garmin-GPS till servern ska man dessutom koppla samman INPUT B med strömförsörjningens 12 V-jord! På Nexus FAQ-sida för NX2 hittar jag en skiss med rubriken "How to connect a 9 pole D-Sub connector to the NX2 Server". Där anges att man ska koppla stift 3 (inte 2) till INPUT A och stift 5 till INPUT B. Detta har jag ännu inte provat, hittade tipset nyligen. Men det kanske bara gäller från PCn och ut? Alla: Jag har alltså en 9-polig RS232-kontakt från GPS-pucken som jag vill koppla in till Nexus-servern (med en avklippt kabel). Men hur? Tycker jag har testat alla tänkbara kombinationer utan resultat. Finns det något förslag från er?
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Per Leward:

Hej Anders! Nej detta kommer inte att fungera. Nexus-server kan inte hantera inkommande NMEA0183 från extern källa. Servern kan däremot leverera data från Nexussystemet( t.e. GPS-signaler) in i dator genom RS232-gränssnitt. Servern omvandlar då Nexussystemets kommunikationsspråk till NMEA0183. För att få in posistionsdata i Nexus-nätverket måste du använda en Nexus-GPS. Hälsningar www.navsystem.se Per Leward
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

RS232 till USB är sällan ett problem eftersom RS -> USB adaptrar äre enkla att göra. Den lilla dosan på kabeln är antagligen en sådan adapter. Jag tror som Per om möjligheten att koppla GPS till NEXUS server. Nexus har nog tagit bort den möjligheten. Det är ju mjukvaran i servern som bestämmer vilka NMEA-meddelanden den tänker bry sig om. En annan liten egenhet som Nexus har, i alla fall autopiloten, är att NMEA utgången är "polvänd". Jag fick byta plats på A och B för att få en Garmin att ta emot kursinformation från autopiloten. Hur NX2 servern beter sig på in- och utgångar vet jag inte, men håll ögonen på den möjligheten. MVH Hans
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Hej igen - åter från en veckas fin segling i fantastiskt väder! Jodå, det SKA gå att koppla in en extern GPS till Nexus-serverns stift 9-12. Se bilagan. På den här sidan finns fler kopplingsscheman: http://www.nexusmarine.se/templates/Page____241.aspx?epslanguage=SV Jag har provat att bygla stift 11 och 12 och testat alla kombinationer av kabeln 2 och 5 från GPS-puckens RS232 utan att lyckas få in signalen till servern. Jag har naturligtvis en PC inkopplad till servern och använder Nexus egen mjukvara Race SW. Där kan jag välja att titta på alla indata från alla givare och det fungerar klanderfritt. Utom positionsdata, COG, SOG osv. Fler synpunkter? Hur har det gått för dig, Björn?
Bifogade filer
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Hans: Här är kanske lösningen på problemet med kommunikation mellan USB på en PC och annan utrustning som kräver NMEA? Påstås fungera i båda riktningarna och även för Vista och Win 7 samt Mac. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9260&art=4213983
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

Det vi diskuterade ovan var om man, med läplig koppling, kunde koppla något som hade USB till en NMEA ingång. USB-sladden du har hittat går inte att koppla på det viset eftersom USB skiljer på master och slav och två master-kontakter inte går att koppla ihop. MVH Hans
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Per: Nu har jag testat och det stämmer som du säger. Från min GPS-puck med serieports-kontakt har jag lyckats koppla endast stift nr 2 (orange) och nr 5 (blå) till motsvarande hål i serieporten på min laptop. Och det fungerar hur bra som helst! Nu måste jag göra ett förnyat prov (i båten) med Nexus-servern. Har kommit på att jag också kan testa med min gamla Magellan 315 som endast har serieportsutgång. Återkommer. Hans: Naturligtvis har du rätt. Det löser inte Björns behov.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Nu har jag testat (igen) att koppla min Hicom GPS-puck till Nexus-servern. Det fungerade inte. Inte heller att bygla ihop stift 5 på serieporten med batteriminus (stift 11 och 12 på Nexus-servern) som tydligen en Garmin-GPS behöver. Det gick inte heller att ersätta pucken med min gamla Magellan 315 som enbart har serieportskontakt och som fungerar bra med den mot min laptop - vilket för övrigt även Hicom-pucken gör. Börjar fundera på om det helt enkelt är något fel på Nexus-servern...
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Sambal:

Nu är problemet löst. Supporten på Nexus konstaterade att signalen från min GPS-puck låg nära undre gränsen för standard och att min servers känslighet krävde något mer än standard. Lösningen blev att jag fick byta in min begagnade server mot en annan begagnad som av någon anledning hade större känslighet på NMEA-ingången. Nu kan jag automat-kalibrera loggen mot GPSen och vindgivaren kommer att få sin referens från "fart över grund" i stället för det mer osäkra "fart genom vattnet". Hur har det gått för dig, Björn? För övrigt tycker jag det är konstigt att påverkan av ytvattnets rörelser för en logg inte har uppmärksammats mer. Med hjälp av GPSen har jag i 10 år nu kunnat konstatera att loggen visar för mycket på kryss och för lite vid läns om man har kalibrerat den vid halv vind...
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Per Leward:

Jodå det kommer att fungera aldeles utmärkt. USB-pucken skall ha 5 volt (det är den enda spänning man kan få av USB-porten). Även om denna abrovink inte är att rekommendera så fungerar det. Till Björn vill jag säga att vill du prova så skaffa en USB-skarvkabel(så slipper du klippa GPS-kabeln) och klipp upp den, anslut 5 volt och de övriga två kablarna till antingen en dator eller plotter. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

För alla som tror att USB och RS232/NMEA går att koppla ihop på ett enkelt sätt. Läs specen! Den går att hitta på http://www.usb.org/developers/docs/ En bit ner på sidan finns USB 2.0 specen i en zip-fil. Öppna zip-filen och läs documentet som heter "usb_20.pdf". Kapitel 4 är en bra början. På sid 16 står t.ex att det är tre datahastigheter definerade för USB, 480 Mbit/s, 12Mbit/s och 1.5Mbit/s vilket är långt ifrån de 4800 bit/s som NMEA använder. På sid 18 i kapitel 4.4 står hur USB styrs. Dataöverföring initieras av en "host" som frågar alla anslutna device om de har något att sända, resp. säger till dem att var beredda att ta emot data. NMEA har inget av detta. Går man vidare till sidan 157 så står det i 7.1.8 att det är s.k. NRZI-kodning som används med bitstuffing om det kommer för många (6) likadana bitar efter varandra. Återigen inget som NMEA eller RS232 sysslar med. Rätt är däremot att det går utmärkt att ta ut +5Volt från USB sladden, men där slutar det. MVH Hans
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

Här är länken till beskrivningen av RS232, som inte ligger alltför långt från NMEA. Titta t.ex. på definitionen av "0" och "1" en bit ner i texten ("Voltage levels"). http://en.wikipedia.org/wiki/RS232 Om man jämför med USB så är det inte mycket som stämmer. MVH Hans
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Per Leward:

Hej Hans! Men det är ingen USB, längre! I och med att USB kontakten är avklippt kan vi bortse från alla USB-specar. Nu gäller rena datasignaler i från tillverkarens GPS. För att tillverkaren skall kunna använda USB gränssnittet krävs en programvara men allt sådant kan vi i detta fall bortse ifrån. För att få en ände på denna tråd föreslår jag att de som tvivlar kopplar upp USB-GPS som en seriell inkoppling som vi talat om här innan. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

Det beror på ... Om det sitter elektronik i USB-kontakten som omvandlar det som råkar komma ut ur pucken (NMEA förhoppningsvis) till de spänningsnivåer m.m. som USB stipulerar så har du helt rätt. Om samma elektronik sitter i själva pucken kommer det inte att fungera. Men som du säger: prova. Sannolikt brinner ingenting upp. MVH Hans
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:59

Hans Brolin:

Det beror på ... Om det sitter elektronik i USB-kontakten som omvandlar det som råkar komma ut ur pucken (NMEA förhoppningsvis) till de spänningsnivåer m.m. som USB stipulerar så har du helt rätt. Om samma elektronik sitter i själva pucken kommer det inte att fungera. Men som du säger: prova. Sannolikt brinner ingenting upp. MVH Hans