Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Dålig kontakt

Larsa Andersson:

Hej Jag har problem med mitt navigationsprogram (MapSourse) till den bärbara datorn. Min gps (Garmin 12 XL) är kopplad till serieporten. När jag ansluter GPS.n så får jag bara "en blink", till kontakt. Därefter så försvinner kontakten. "Blinken" är så kort så jag hinner inte ens läsa av varken koordinaterna eller kompassen. Ansluter jag däremot navigationsprogrammet (MapSourse) till min stationära dator i hemmet så får jag kontakt. Jag har även kört ett annat navigationsprogram (Tsunamis99 vilket är borttaget) i den bärbara Pc:n. Där har jag kontakt hela tiden mellan GPS och Pc:n Jag har kollat att inställningarna är lika på både den bärbara som den stationära datorn, (COM port, Baud Rate). Ir-funktionen är "disablad" i den bärbara Pc:n. Var kan/skall jag nu felsöka? Datorn är just nu väldigt billig…. Tacksam för hjälp. Mvh Larsa Andersson

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:42

Ove Thorin:

Hej Larsa Det är inte så att du har olika versioner av MapSourse. I den senaste skall man tydligen ha tagit bort möjligheten att ansluta GPS till datorn. Här kan du läsa mer: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32511 Hälsningar Ove
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Larsa Andersson:

Hej Tack för det snabba svaret Ove. Nej, då torde ju felet bli uppmärksammat i den andra bärbara Pc:n och de andra stationära datorerna jag har provat. Det är ju samma skiva jag har använt. Mvh Larsa Andersson
Lennart Walldén
Senast inloggad: 2023-11-29 - 08:59

Lennart Walldén:

Hej, En klassiker för oss i databranschen, kolla vilka hastigheter som är inställda på serieportarna. Har för mig att Garmin endast kör 9600 baud, kolla också de andra inställningarna för antal bitar, etc. Lycka till! //Lennart
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Larsa Andersson:

Hej Jag har kollat alla hastigheter på alla alternativ (tror jag)på GPS:n. Ställer jag in Garmin/Garmin på min 12 XL så finner programmet inget alls. Den bara söker och söker. Vid inställningen NMNE/NMNE så söker den och det är då den "blinkar till". Tack ändå för tipset Lennart. Mvh Larsa Andersson
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Hans Svedberg:

Jag är inte riktigt klar på om du har dina sjökort på CD eller hårddisken. Jag kan ändå passa på att nämna att gamla CD-läsare ofta inte kan läsa hembrända CD. Det finns ett läge NMEA/-- tror jag på din Garmin, prova mmed det. Garmin behöver ingen insignal den ska bara sända NMEA.
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Larsa Andersson:

Hej Det är bara på en inställning det "blinkar". Då står GPS:n på NMEA/NMEA och 4800 Baud. Alla andra inställningar såsom bl.a NONE/NONE, NONE/GARMIN, GARMIN/GARMIN och 9600 Baud eller högre förblir sökningen blank. GPS:n håller bara på och söker och söker precis som jag sjäv gör med problemet. Tack ändå iallafall för tipset Hans. Mvh Larsa Anderson
appelviken
Senast inloggad: 2023-06-17 - 11:52

Tomas Malmqvist:

Hej! Antar att du har Windows XP. Det finns loggar i kontrollpanelen, Administrationsverktyg,Loggbok titta efter om det finns några rader med "fel" i de olika grupperna. Även kontrollpanelen,system,systemegenskaper,maskinvara,enhetshanteraren där finns om du tittar under portar med com1,com2,ecp-skrivarport. Dubbelklicka på dessa och kör hjälpen felsökning. //Mvh. Tomas
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Larsa Andersson:

Hej Jo, det var många fel i loggboken. Söker jag felen på Microsoft hemsidor blir svaret "NADA". Felen som jag har är bl.a. på "System Error" där filnamnet är "faultrep.dll. Vidare har jag flera fel från på både "W32Time" samt "Atapi" där källan också är faultrep.dll Nu vet jag inte om det är just dessa fel som göra att kontakten bara blir en sk. "Blink-kontakt" eller inte. Vet någon om man behöver bry sig om felen och om, hur gör man då? Som ni säkert förstår är jag inne på överkurs för egen del eller om man så vill säga "på djupt vatten". Tacksam för hjälp Mvh Laand
appelviken
Senast inloggad: 2023-06-17 - 11:52

Tomas Malmqvist:

Hej! 1.W32Time försöker synka tiden på din dator via internet/server. Det kan ju vara något program eller tjänst som du har installerat som försöker komma ut på nätet via com1 som då är blockerad. 2. Com-porten kan ju vara felaktig. Försök att ansluta någon annan enhet via den och testa. //Mvh. Tomas
Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:50

Larsa Andersson:

Hej Det skall jag prova men tror ändå på fel i COM-porten, eftersom GPS:n-Laptop fungerar när jag använder det andra nav-programmet Tsunamis99. Mvh Laand
appelviken
Senast inloggad: 2023-06-17 - 11:52

Tomas Malmqvist:

Hej! När det gäller FAULTREP.DLL så kan det komma upp en ruta som frågar om du vill skicka en felrapport vid till MS. se nedan. "WER is called automatically when a crash occurs unless a program has its own global exception handler. Programs with their own global exception handlers can still use WER by calling the ReportFault API within their handlers. The API is contained in a system file named faultrep.dll. When WER is invoked, an operating system utility called dwwin.exe creates the crash report and prompts the user to send it to Microsoft." //Mvh. Tomas