Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Bästa plats för TV-antenn?

Rolf Karlsson:

Har skaffat en UFO Marine diskantenn. Har hört att denna typ av antenn inte skall placeras ovanpå masten utan en bit under masttoppen. Kan detta stämma? Skuggar inte masten antennen isåfall? Har en även VHF antenn i masttoppen. Nu undrar jag var bästa placeringen är på en segelbåtsmast (aluminium)? Tyvärr ger inte bruksanvisningen nåt svar... /Rolf

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 03:04

Lars-Göran Sandgren:

Hej, Jag har funderat ett tag på din fråga och kollat om någon anna kan förklara. Jag kan inte hitta något argument för att inte placera den i masttoppen. Du har sannolikt en rundtagande antenn och rimligen borde du få en "skugga" bakom masten. Antennkabelns längd och större rörelser i masttoppen skulle kunna vara argument men det är ju marginella skillnader. Ju högre upp du kommer desto längre ser du. Det är ändå en viss begränsning med rundtagande antenner, de är inte lika effektiva som riktantenner så räckvidden för acceptabel bild är nog ändå begränsad. Även om du förstärker signalen så förstärker du även bruskomponenten i signalen och reflekterad signal. Men riktantenner på båtar är ju inte speciellt praktiskt...
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 03:04

Sture:

Jag frångår din fråga lite och kommer med ett annat tips. Inverter(Behöver inte vara så kraftig)- vanlig 230v TV (Är på 40 Watt)- Billig liten riktanten inne i styrhytt - Jag kan då titta på TV skärmen samidigt som jag vrider antennen tills jag får bra bild (Även i regnväder) - jag har Boxer digitalTV utrustning - har nästan alltid ca 30 kanaler med perfekt bild i hamnar och skärgård. Antennen är kanske 2,5 m över havsytan - funkar toppen.Missar bilden ibland - Men då görs annat.
Rolf Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 03:04

Rolf Karlsson:

Har provat just detta med liten riktantenn och det fungerar ju när man har hyfsat fri sikt till sändaren. Om man får upp antennen 15m borde det bli lättare/oftare som man får in en bild. Sedan slipper man böka med kablar och antenner när man skall titta, som på sommaren för det mesta bara blir lite nyheter och väder....