Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Autopilot rate gyro

Tor Graver:

Vi tenker å installere en autopilot på vår Comfort 34 (med rattstyring). Raymarine selger en type som kalles S1 Rattpilot. En forhandler i Norge skriver at denne er egnet for "lett kyst seilas". S1 kan leveres med Rate Gyro. Det finnes også systemer med elektrisk lineare drivenheter for montering under dekk. Disse koster imidlertid mer enn det dobbelte av S1. Vi lurer derfor på: - Hvis vi anskaffer en S1 bør vi da også kjøpe rate gyro ? - Vi ønsker å kunne seile for autopilot i Skagerak i frisk vind, f.eks. 12-14 mete/sek, vil da en S1 klare dette ? Alle gode råd mottas med takk. Hilsen "Sanna II"

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Autopiloter under däck är visserligen dyrare än rattpiloter, men har fördelen att de alltid finns på plats och det är bara att trycka på en knapp för att koppla in dem. Jag har installerat en lineär Raymarine typ1 på min rorkultsförsedda Hallberg Rassy 312 (c:a 5 ton) och det ångrar jag inte. Betydligt enklare och starkare än de tidigare rorkultspiloter jag haft. Köpte den, kursdatorn etc på eBay för en acceptabel kostnad. Den var ny, men hade använts som demostrationex och därför billig.