Hoppa till huvudinnehåll
borkavegan
Senast inloggad: 2019-10-31 - 04:16
Autopilot

Roland Jonsson:

Eftersom jag kommer att segla ensam ofta i sommar funderar jag på att skaffa autopilot Raymarine ST 1000 för rorkult. Den skall monteras på en "Karlskronaviggen". Vill gärna ta del av andras erfarenhet av detta. Gärna från erfarenheter av andra "Vggenägare". När det gäller montering, tillförlitlighet, strömförbrukning m.m. Även från andra med liknande storlek på båt.

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag har visserligen ingen Karlskronavigg, men har haft Raymarines rorkultspiloter i flera båtar, och seglat mycket ensam. Tycker dom fungerar utmärkt, och skulle idag inte vilja segla utan en sådan. (Om det sedan är Raymarine eller något annat fabrikat spelar säkert ingen roll). Installationsinstruktionerna är enkla, och följer man bara dom så kan det inte bli fel. Jag har aldrig (under snart 15 år) haft några problem med de Autohelm/Raytheon/ Raymarine autopiloter jag haft, utan vill påstå att de är mycket driftsäkra. Visst drar dom ström, så det gäller att ägna sig åt huvudregel 1 för autopiloter: trimma seglen rätt innan autopiloten kopplas på, och sedan kontinuerligt under gång vid skiften av vinriktning och -styrka! Om seglen är feltrimmade, så kan det gå åt mycket ström. Regel 2 är: utnyttja de trimningsmöjligheter som finns inbyggda i autopiloten, i form av reaktionssnabbhet, roderutslag etc. Det kan också spara ström. (Men de inställningarna behöver man oftast inte justera särskilt ofta). I "hårt" väder (10-12 m/sek och därtill hörande vågor) har jag varit med om ett uttag på c:a 50 Ah mellan Gotland och fastlandet (c:a 70M) men betydligt mindre i lättare väder. Jag har dessutom kopplat min mot en plotter (en gammal laptop med SeaClear) och det är en höjdare när man lagt upp en rutt till tex Visby. Det är bara att glömma rorkulten och ägna sig helt och hållet åt utkik, segeltrimning och att njuta av seglingen. Inga trötta axlar när man kommer fram. En av de bästa investeringar jag gjort. Några av fördelarna med en autopilot är också att de inte käftar emot och inte tullar av barskåpet. Men, som vanligt i det här forumet, så är det säkert många som har helt motsatta uppfattningar i ämnet.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

En liten båt reagerer kvickare än en stor. Därför måste en autopilot till en liten båt kunna flytta rodret snbbare än vad som krävs för en större båt. Inga aldrig så fiffiga reglerfunktioner kan någonsin komma ifrån behovet av snabbhet hos reglerpåverkan för att motverka snabba förändringar på det som skall regleras. Så när man skall handla gäller det att ta reda på den rena råa förflyttningshastigheten den klarar av och välja den snabbaste man har råd med till en liten båt. Strömförbrukningen skiljer nog inte så mycket, den är någorlunda proportionell till hur tungstyrd båten är och vågor, etc. Dessvärre marknadsför i princip alla tillverkare det motsatta, dvs, de propagerar att deras långsammaste och billigaste modeller skall användas till de minsta båtarna. Som styr- och reglertekniker under större delen av ett liv kan jag bara försöka påpeka att detta är kapitalt fel.