Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Aktergivare vs givare genom skrov

Fredrik Patriksson:

Hej, dagens andra fråga: Jag har tänkt investera i ett bidatasystem(logg+lod) till vår segelbåt. Det finns varianter för montage genom skrov(borra hål) eller de för utvändigt montage i aktern. Fördelen med aktermontaget är ju att man slipper hålen i skrovet. Men vad finns det för nackdelar??? Funktion? Tacksam för kommenterar och tips (även för montage).

Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Det sägs bland de som säljer ffa ekolod att akterspegelsmonterade givare är känsligare för kavitationer från roder och propeller. Sedan kanske man hellre vill mäta vattendjupet långt fram under båten än under aktern. Kabeldragningen kan bli längre från aktern än från en punkt midskepps till instrumentet. På en båt såg jag en gång en akterspegelsmonterad givare som kom i konflikt med en badstege. Om man har otur och är långsökt kan man ju tänka sig att en aktermonterad givare kan trassla till det för ankarlina, fiskelina, släplina till jollen... kanske långsökt, men ändå. På segelbåtar kan det ju ofta vara så att en bra bit av akterns botten befinner sig ovanför vattenytan vid svall eller sjöhävning. Det finns ju också givare (kanske inte till loggen förståss) som kan monteras inne i skrovet, under vissa omständigheter.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Om du inte har sandwich skrov kan du montera givaren inombords. Det är viktigt att det inte finns luft mellen givaren och båtens botten. Man kan stoppa givaren i en vattenfylld plastpåse för att prova ut en plats. http://www.simrad.se/Simrad%20PDF%20filer/kundsupport/givande%20givare_2005.pdf
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-03-03 - 15:39

Olof Nordell:

Ekolodet bör sitta nära fören, inte aktern, om man vill använda det på grunda vatten. Jag har ett ekolod från Silva som är monterat inombords under durken i förpiken på vår Fortissimo (33 fot). På Benns köpte jag ett rör (tillbehör Silva) som jag snedkapade och limmade med epoxylim. Plats för givaren valde jag med hjälp av givaren i en vattenfylld påse, se ovan. Röret är fyllt med paraffinolja på rekommendation av "Knotan" på Benns. Ekolodet funkar ned till ca. 80 meters djup.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:09

Stefan:

Det där med ekolodsgivaren monterad på insidan fungerar inte på stål och trä båtar.
L G Pettersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:09

L G Pettersson:

Jag har fäst min ekolodsgivare på insidan skrovet i en rejäl klick silikon (inga luftbubblor!). Fungerar utmärkt.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag misstänker att inombordsmontering bara låter sig göras av ekolod som har rejäl uteffekt, tror att billigare, enklare och svagare lod inte orkar igenom, rätta mig om jag har fel!