Hoppa till huvudinnehåll
Nils-Åke Torell
Senast inloggad: 2019-05-09 - 10:37
AIS Transponder

Nils-Åke Torell:

Tänkte skaffa en AIS transponder till nästa säsong. Har tittat på West Marine AIS-1000 Class B för 500 USD+ tax och frakt. Är det någon som har erfarenhet av denna transponder? Nils-Åke

tlundg
Senast inloggad: 2019-08-16 - 17:34

Thomas Lundgren:

West Marine AIS-1000 Class B ser ut att vara exakt samma burk (förutom färgen) som True Heading AIS CTRX Transponder (som har funnits i flera år). Så jag gissar att West Marine har köpt True Headings teknik och satt sitt eget namn på den och fått en annan färg på lådan. http://www.trueheading.se/en/aisctrx Jag har själv ingen True Heading men vet flera som har den och de är nöjda. Så baserat på att det troligen är samma burk så är det säkert en helt okej transponder. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver en sådan "burk" från True Heading. Min burk är av den första generationen (har inte samma färg som de senare från TH) Den fungerar helt OK. Kör dygnet runt året runt. http://lasselundell.se/page3.html
goran
Senast inloggad: 2019-07-15 - 17:12

Göran:

Hej Lasse, Du använder AIS mycket, har du en känsla för hur exakt systemet är? Den hastighet som anges, är den exakt och vilken "eftersläpning" har den? Uppdateras hur ofta? Tacksam för dina synpunkter.
tlundg
Senast inloggad: 2019-08-16 - 17:34

Thomas Lundgren:

Nu heter jag iofs inte Lasse men AIS har jag nu seglat med sedan sommaren 2006 (totalt en bit över 5000M). Systemet bygger på att varje båt skickar sin GPS-information. Alltså är positionerna lika exakta som GPS-systemet. I praktiken +/- 10 meter ungefär vad gäller positionen på de fartyg/båtar du ser. Likaså den fart som varje AIS-mål presenterar. Det kommer också ifrån deras GPS och är lika exakt som vilken GPS-fart som helst. Oftast mycket exakt således. Hur ofta uppdateringarna kommer beror på med vilken fart AIS-målet gör. En tabell över detta finns här; http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System Notera att viss information bara skickas var 6:e minut oavsett hur for AIS-målet färdas medans position och fart skickas klart oftare (ner till var annan sekund om man AIS-målet färdas snabbare än 23 knop). Eftersläpningen beror alltså på hur snabb utrustning du har på din båt samt hur fort AIS-målet färdas. I praktiken så är min erfarenhet att noggrannheten är mer än fullt tillräcklig. Det enda problemet är att AIS-transpondrar av Klass-B-typ (den enklare) sänder med lägre effekt vilket gör att de syns klart sämre och inte är riktigt kompatibla med alla programvaror. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Kunde inte skrivit ovanstående bättre själv. Noggrannheten fullt tillräcklig för skärgårdsnavigering. Har sett en "onoggrannhet" på 20 m mellan 2 GPSer i samma båt. Garmin 128 och AIS/GPS, Fast då var signalen störd av kranar och broar.