Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-26 - 14:49
gasolspisens vred går inte att trycka in

Jonas Edwinson:

Jag har problem med min gasolspis (optimus 440). Vredet till ugnsbrännaren verkar ha ärgat ihop. Sannolikt för att jag inte använder ugnen särkilt ofta (men det fungerade i fjol). Det går alltså inte att trycka in vredet. Vredet måste ju hållas intryckt när brännaren skall tändas. Men mitt sitter stenhårt, det går varken att trycka in eller att vrida. Jag har försökt med 556 och att knacka lite försiktigt, men utan resultat. Är det någon som vet hur vredet fungerar? Och hur mycket kraft man törs använda? /Hälsningar Jonas

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Hej! Jag har mekat en del med en likadan spis, vet att risken finns att "vredet" fastnar i intryckt läge om man trycker till det med milt våld. Det är väl mest aluminium i dessa delar så ta det i så fall väldigt försiktigt. Hela ventilen (som vredet sitter på) finns att köpa som reservdel, minns nu inte priset, men klart överkomligt. Jag vet ju inte var du bor, men brukar själv anlita Gaseres AB (f.d "Allgas") Tel. 031 - 51 32 20, Ringögatan 2 i Göteborg. Denna firma är dessutom billiga på gasol. Det går att byta denna del själv, men det är nog bättre att låta en expert göra det och samtidigt göra en funktions och läckagekontroll på hela spisen. För några år sedan funderade jag på att köpa en ny spis, då båda brännarna var "trötta" och vreden/ventilenra kärvade. Men det visade sig att en renovering med nya brännare och ventiler blev mycket billigare. Nu är spisen nästan som ny, så kontakta någon Gaseres, dom finns på fler orter, kolla med www.eniro.se
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Ja funktionen... Ventilen fungerar ungefär på följande vis: När man trycker in knappen öppnas en ventil som släpper på gas till brännaren, en förbikoppling direkt till brännaren utan att passera den lilla magnetventilen som får sin manöverström från den piezeoelektriska giveren intill brännaren. När väl brännaren brinner alstras det en liten spänning i denna givare som håller en liten elektrisk ventil öppen inuti ventilen/vredet som då ser till att gasen strömmar ut till brännaren (om du nu har vridit på gasen på ventilen).- Litet bakvänt är det att "sparlågan" finns längst in på vredet, alltså då man vrider moturs till ungefär "klockan 4". Om brännaren skulle slockna så alstras det ju ingen ström i den där lilla givaren, och magnetventilen stänger flödet omedelbart, och ingen gas strömmar ut i båten. Ett vanligt fel är då att dessa små piezeoelktriska givare tröttnar då blir det svårt att få brännaren att brinna efter det att man tänt den. Och ett annat vanligt fel är att just ventilerna kärvar och inte släpper igenom tillräcklig mängd gas. Brännarna kan också sota igen eller bli igensatta av annan smuts. Under brännaren finns också något som jag kallar för "blandningskammare" där gasol och luft blandas, dessa kammare rostar av nedrinnande potatisvatten och annat, och förlorar då sin funktion. Om nu sparlågan är svår att hålla tänd och om spisen är svårtänd är det dax för renovering. Jag minns nu inte vad min renovering kostade, men jag tror inte att jag betalade mer än max 1500 kronor, kanske bara 1000, och det får ju ställas i propotion till vad en ny spis kostar, i runda slängar runt 6000 svenska pesetas. Visserligen är den då rostfri har termometer och belysning i ugnen och inbyggd tändare... En krånglande spis ombord är iallafall en källa till kraftfull irritation.
Björn Green
Senast inloggad: 2019-11-25 - 08:58

Björn Green:

Hej Jonas! Här i Stockholmstrakten finns gasolservice hos Fogas Varuvägen 2 i Älvsjö, 08-702 90 29. Kryssarhälsningar, Björn