Hoppa till huvudinnehåll
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20
Gasoldriven varmvattenberedare?

Torbjörn Lindahl:

Har någon provat att använda en gasoldriven vamvattenberedare i segelbåt? Tacksam för alla inlägg!

Ove G Jonsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 23:39

Ove G Jonsson:

Jag monterade för 3 år sedan en 5-liters, dvs 5 minutliter, genomströmningsvärmare. Jag har ganska gott om utrymme i byssan där den sitter och jag valde en värmare för landbruk, dvs inget balanserat drag. Å andra sidan sitter pilotlågan väl skyddad. Självklart ska man avända säker utrustning men sunt förnuft och praktiska tester sade mig att detta skulle gå bra. Och det har det verkligen gjort, är oerhört nöjd: Jag har alltid hur mycket varmvatten jag vill, inga kärl, låg vikt (gissar 4 kg), drar bara gasol när du spolar varmvatten (835g/tim), pilotlågan drar försummbart, lågt pris, betalade 1295 kr. Jag har aldrig behövt peta på den hittills. Se detta inte som en uppmaning, det är bara en redogörelse för mina erfarenheter.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 23:39

Seawolf:

Alla gasolprylar man har ombord som man avser att ha igång, eller som man kan vänta sig kommer att vara igång under lite längre perioder utan direkt övervakning bör ha eldstaden utförd med balanserat drag, så att förbränningsluft och avgaser endast har förbindelse utombords via skorsten eller liknande, och vara försedda med tändsäkring osv. I dessa sammanhang kan man fundera över ugnen på spisen som är alltför lätt att glömma påslagen. Plattorna märks ju rätt tydligt. Men att ha en gasoleldad varmvattenberedare nånstans mer eller mindre utom synhåll skall absolut bara accepteras om den finns att få med balanserat drag. Och det är oklart om sådana modeller finns. Samma sak gäller naturligtvis gasolkylskåp. Där finns det modeller med balanserat drag på marknaden, till skillnad från husvagnsmodellerna som absolut inte skall monteras i en ruff. Skulle man däremot ha en båt med ett fritt däck omkring en styrhtt eller liknande, där en varmvattenberedare eller kylskåp skulle kunna stå i en ventilerad låda på däck, så kan man nog tänka sig husvagnsmodeller.
Hans Brodin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 23:39

Hans Brodin:

Hej Torbjörn, Har en vattenvärmare av märket Junker som fungerar utmärkt (trots åldern). Denna är dock inte att betrakta som en traditionell varmvattenberedare då det inte finns någon tank med varmvatten. Istället värmer den kallvattnet allt eftersom man tappar. Gasoldelen kräver dock en del pyssel ca varannan säsong. Bl.a har pilotlågan en tendens att vilja sota igen. Annars tjänar den sitt syfte väl och drar rätt lite gasol.
Anders Svensson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 23:39

Anders Svensson:

Egna erfarenheter: Under tio år, en Junker som fungerade utmärkt, men var ytterst svår att dränera. När den frusit sönder ett antal ggr bytte jag till en engelsk (eg japansk) modell (Paloma), som fungerar bättre (7 år idag). Fördelen är att man kan få varmvatten utan att köra motorn, nackdelen att denna typ inte har något varmvattenmagasin. Jag bedömer (åsikt!) att det är acceptabelt att använda för dusch och andra tillfälliga behov av varmvatten, men att lösningen med pilotlåga och öppen förbränning inte är lämplig för permanent användning. Både Junker och Rinnai/Paloma är numera borta ur båtkatalogerna, och är naturligtvis inte "godkända" i båtar efter EG-reglementet.
Lars Åhgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 23:39

Lars Åhgren:

Hej, Jag har en Junker genomströmningsvärmare men tyvärr har jag inte fått den att fungera. Den förra ägaren sa att den var jättebra, men lämnade tyvärr aldrig ngn. instruktionsbok. Är det ngn. som har en och är villig att kopiera denna? Hälsningar Lars Åhgren