Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Dåligt tryck, kanske?

Björn J.:

Hej! Jag har en gammal men nyrenoverad gasolspis. Oftast går det bara att laga mat på en låga i taget, eftersom oftast den mindre brännaren slocknar med en kraftfull "puff" efter en stund då båda varit tända. Jag har funderat på om det kan vara så att regulatorn som sitter i anslutning till gasolflaskan inte orkar hålla trycket uppe, denna del är väl det enda i gasolsystemet som jag inte bytt ut. Vad tror expertisen här på forumet?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hur gammal är din regulator? Det rekommenderas att den byts ut vart 5:e år. Den håller inte i evighet även om jag ser 25-30 år gamla reduceringsventiler i många båtar. Kostnaden är försumbar i förhållande till riskerna med den gammal regulator. KJELLF
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 06:32

Björn J.:

Ja den är gammal, jag har haft båten i snart 15 år och regulatorn är nog sedan båten var ny... Jo jag har hört det tidigare att dessa regulatorer ter slut. Skall eventuellt åka förbi "gasaffären" på lunchen idag och köpa en ny.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 06:32

Magnus:

Det kan vara tveksam funktion på kombinationen reglage-tändsäkring på köket. Det är inte ovanligt att deras funktion på grund av slitage, glapp, oxidering osv blir tveksma efter något tiotal år eller mer. Framförallt skall tändsäkringen kontrolleras varje år genom att man direkt efter lågan tänt släpper tändförbikopplingen. Då skall lågan slockna. Sen upprepar man det hela och väntar en stun så tändsäkringen blir varm. Då skall lågan inte slockna när man släpper förbikopplingen. Man skall även kontrollera att det inte går att tända lågan utan att förbikopplingen är intryckt.