Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 10:29
Winscher-förbättrar skotwinchen?

Bengt Hjortgren:

Har någon provat denna specialkonstruerade gummikropp som ska göra din gamla winsch till något liknande en modern självskotande? Finns på Watski (sid 205 i katalogen)

Marie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 11:00

Marie:

Sök på ordet The Winscher i http://www.sailguide.com/ så hittar du lite svar på din fråga! Mvh Marie
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 11:00

Lars:

En winscher går inte att jämföra med en självskotande winch. Den fungerar bara som en knape och det bara så länge man inte snurrar på winchen. Har man ont om plats kring winchen hjälper det att knapen sitter ovanpå winchen. På en självskotande winch finns där dels en arm som styr in linan i avlastaren och en annan del som lossar linan efter hand som man winchar in. Med denna kan man alltså winscha in utan att man behöver hålla i linan.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 11:00

Hasse Svedberg:

Jag vet inte vad Lars har för erfarenhet av Wincher men hans sätt att uttrycka sig gör mig litet undrande. För det första är benämningen "självskotande" som avänds av tillverkarna missvisande. Vinschar skotas inte och jag har aldrig sett en vinsch som själv kan skota ett segel. Enda skillnaden mellan vanliga och "självskotande" är att linan blir låst på den senare och alltså inte behöver beläggas separat. Man behöver därför inte heller hålla skotet sträckt för att det inte ska slira på trumman. Den typen borde kallas "självlåsande"! Man kan visst jämföra olika lösningar. Man jämför ju den senare typen med den vanliga typen, inte minst priset! Ett par Wincher kostar ca 500:- och är en god hjälp för de pengarna. Att byta vinschar kostar många gånger det beloppet. Wincher gör i princip samma jobb men efter hemtagning måste linan av säkerhetsskäl beläggas på vanligt sätt.(På den självlåsande gör man beläggningen på vischen när man börjar veva hem.) Under normala vindförhållande tar man med båda snabbt hem på slacket med ett par varv lina på trumman. Med wincher lägger man sedan ett till två varv till (beroende på lintjockleken) på trumman tills det sista varvet blir låst av friktionen mot gummit. Därefter behöver man normalt inte hålla emot/sträcka linan utan kan, med mindre säkerhet, släppa linan och bara veva. Jag har haft Wincher på mina tvåväxlade Barlow sedan de blåa gummina först dök upp på Erstagatan. Kring 1980 tror jag. De har blivit litet slitna med åren efter 25 år och jag har tänkt köpa nya i år. Wincher har en annan fördel som bara den kan vara värd priset. Den mycket hårda kanten på vinscharna blir betydligt vänligare mot kroppen när den får en mjuk gummikant.