Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
VILKET RULLSYSTEM?

Peter:

Vad är era erfarenheter av Furlex och Harken rullsystem. Är någon att föredra framom den andra? Jag kommer inom kort att köpa rulle, och är villrådig bland all reklam, därför vänder jag mej till er som användare av dessa system.

Gunnar Gellerstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 14:37

Gunnar Gellerstedt:

Jag har sedan 1994 seglat med ett rullfockssystem som heter Hood på min IF-båt. Till skillnad från de mest kända systemen med en form av spinnrulle med tunn lina på förstaget, så har detta system ett kraftigt skot som löper i slinga genom ett knipblock (liknar spinnakergajblocket, men utan spärr), sedan genom dubbla block längs relingen till aktern och genom ett öppningsbart block på akterpulpit. Det ändlösa skotet löper sen tillbaks till knipblocket på fockstaget. Revningen låses med en skotråtta som jag satt där jag lättast kommer åt den. Vid 3 tillfällen har jag hyrt båtar i Kroatien ( 33, 36 & 41 fot) som alla varit utrustade med de andra systemen med spinnrulle och tunn lina. Omöjligt att reva under belastning av seglet och en tunn lina som kräver winch med handtag, eller sönderbrända händer. Hur de blivit världsledande är för mig en gåta. M.V.H. Gunnar/Lutfisken
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag har haft ett Hood rullfockssystem, av det slag Gunnar beskriver, på en Scampi (30ft, 3,3 ton) och var mycket nöjd med det bortsett från en detalj. Hylsan i nederdelen som går ner över vantskruven är tjockare än förstagsprofilen, vilket gör att seglet rullas in fortare i undetliket än högre upp, vilket inte befrämjar bukformen på så sätt som man skulle önska. I övrigt är hela konstruktionen mycket robust och bra. På nästa båt, en Hallberg-Rassy 29 (29 ft, 3,8 ton) satt det et Furlex av den tidigare modellen. Efter en sommar så insåg jag att den klena förstagsprofilen gjorde mer skada än nytta när jag rullade in pga ökande vind. Genom dragkraften i seglet rullade den upp sig på mitten och buken blev bara större och större. Vid avriggningen testade jag och kunde konstatera att profilen var så klen att den gick att vrida två varv för hand. En kompis med Furlex tog i somras ner förseglet efter att det knipit fast i c:a 10 m vind och då hade profilen vridit sig fem (5!) varv. Permanent! Det gick inte att att rulla ut igen. Även den nya Furlexen är klen i profilen. Efter ett år med Furlex bytte jag till ett ProFurl. Ett suveränt bra beslag. Inte en massa klena plastdetaljer som på Furlex utan gediget titan eller rostfritt på de flesta ställena. Har fungerat utan minsta problem i 10 år nu. Det ska tilläggas att HR29 är en hårdvindsbåt, och hon seglas ofta med inrullad genua i 10-14 m/sek och har haft ända upp till 19 m/sek i byarna utan problem. Byter jag båt så blir det ProFurl igen.