Hoppa till huvudinnehåll
palle@palle.nu
Senast inloggad: 2019-06-06 - 08:31
Stor genua - liten gast

Hej

Jag har fundering på att använda två brytblock innan vinchen. Så att behovet av kraft halveras, men då jag aldrig har sett denna lösningen i verkligheten tvekar jag på om jag tänker rätt.

Jag tänkte alltså sätta två brytblock innan vinchen. så skotet gör två 360 grader svängar innan vinchen.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3279 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Om jag förstått din ide rätt, bör du tänka på några saker:

--  Räkna ut hur mycket längre skotlina du måste vinscha in respektive släppa ut vid varje kursändring och krysslag.

--  Ett av blocken måste vara rörligt, antingen i luften mellan segel och det fasta blocket (= skotpunkten), eller glidande längs däcket (om taljan placeras mellan skotpunkt och vinsch.) Kanske källa till trassel, till och med farligt ? I det senare fallet måste dessutom skotet lossas från taljan innan du du slår ... och fästas i taljan på andra sidan.

--  Två fastbultade brytblock, som sesea-länken visar, ger ingen kraftvinst -- bara större motstånd och längre skotlina.

Andra vinschar med större kraft, med högre utväxling, är förmodligen många gånger bättre !

Hälsn
Tomas

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej Thomas 

Och tack för ditt svar.

Det med "rörligt block" förstår jag inte, det sitter redan ett block mellen Genua och Vinch, det tänker jag behålla.

//--  Två fastbultade brytblock, som sesea-länken visar, ger ingen kraftvinst -- bara större motstånd och längre skotlina.//

-Om avståndet mellan brytblocken är 5 cm så ökar ju bara skotlängden med 10 + diameterna på blocken

-Ingen kraftvinst? Där förlorarde du mig,  
jag ser det som fic 2 på bifogad bil, = halverad kraft krävs.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)#/media/File:Four_pulleys.svg

 

/Palle

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Hej det tål att fundera på Men det finns en aspekt som är viktig att fundera på! - Hastigheten att kunna växla mellan olika utväxling. Vid relativt obelastat skot vill man kunna veva fort för att sen ha god utväxling vid sista hemtagningen. Vi seglar en stor båt på två stycken eller ensamma. För vår del är det en två växlad vinch som fungerar bäst. Att ändra rotationsriktning när det trögar går på delar av en sekund. Att det sen tar lite tid när det trögar spelar inte så stor roll, själva vinch hantaget påverkar också mycket. Både storleken och utförandet. Testa gärna lite olika. Jag skulle inte sätta mer block av den enkla anledningen att det är ännu större risk för trassel när skotlinor rappar o slår att det då kingsar sig, när man som minst vill ha problem. Christer Pernhult www.duo.se SY-DUO Tekniska kommitten SKX Göteborg
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Glömde skriva: Har du två fasta block håller jag med föregående kommentar, då förlorar du bara kraft. Det blir liksom bara en omväg. Rörliga block blir förmodligen en del chans till mer trassel Hälsningar Christer www.duo.se SY - DUO Tekniska kommittén SXK Göteborg
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Glömde kommentera, om du sätter fast blocken Har du två fasta block då förlorar du bara kraft, blir liksom en omväg. Rörliga block blir större chans till trassel Med vänlig hälsning, Christer Pernhult www.duo.se SY DUO Tekniska kommittén SXK Göteborg