Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:10
Röstjärn på Allegron

Jan Wisten:

Hej Jag har funderingar på att bygga om vantinfästningarna i vinter, riggen på min allegro har blivit utbytt av den gamla ägaren. Det sitter en Bennsrigg(en meter högre) med dubbla spridare, och man har byggt om vantinfästningen, det sitter som orginal tre fästpunkter på allegron, nya riggen har fyra (två toppvant+dubbla undervant). Man har löst det genom att sätta ett grovt liggande plattjärn mellan vantfästena på skarndäck och dom nya vantskruvarna sitter då bultade i plattjärnet. Jag är inte nöjd med den konstruktionen, dels tar det bort massa plats på skarndäck, och det ser allmänt konstigt ut (svårt att komma åt och hålla rent). Min ide är att kapa bort allt som sitter på skarndäck och att tillverka helt nya utanpåliggande röstjärn (modell Colin Archer) som sitter bultade på fribordet. Vad tror ni om en sådan lösning? Hur kan jag garantera samma hållfasthet? Har ni synpunkter eller någon smart ide på lösning? Ha det bra wirre

Lars-Olof Norl… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:11

Lars-Olof Norlin, adjungerad till Båttekniska nämnden.:

Föreslår att Jan Wisten söker mig direkt, gärna per telefon, jag har en viss glädje av att bli kontaktad. T+F:0155-28 38 34, Mobil: 070-727 31 85. Tekniskt utgångsläge: 1. Dragningen i röstjärnen blir inte större med det extra vantet, eftersom belastningen är helt betingad av båtens stabilitet, som ju är oförändrad. Röstjärnsknäna under däck är tilltagna med marginal. 2. Önskemålet att komma ifrån järnprofilen på gångbordet är förståeligt, det extra röstjärnet bultas lämpligen parallellt med det för båten normala röstjärnet för topp vantet. 3. En enklare metod är att koppla ihop de två övre vanten ovanför den undre spridaren, och fortsätta nedåt med ett gemensamt vant till däcksnivån. Det övre toppvantet kan vara väsentligt klenare än det undre. Den gemensamma vajern ner till däcket kan ha samma dimension som för originalriggen, nämligen 6 mm. 4.Grövre vajrar gör att en mindre erfaren båtägare kan överbelasta masten eller mastbalken under däck. I synnerhet om man tillämpar den av Seldén rekommenderade formen för att ansätta riggen genom att mäta spänningen relaterad till vajerns brottlast. 5.På Colin Archies tid fanns inte genuafocken och följaktligen inte något skäl till att flytta in vanten/röstjärnen på däcket. Bästa seglarhälsningar/LON