Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:51
Rev lina till sittbrunnen

Christer:

Hej Det sitter en Francespar rigg på min Polca28 från -79 och jag har dragit ner fall för stor, cunningham och kicktalja och genuan sitter på rulle. Det finns ingen plats för att kunna dra ner ett rev till sittbrunnen via däck (det finns bara ett rev på storen). Tanken är att montera lina block och knipknap eller liknande direkt på bommen och därmed kunna sköta revningen från sittbrunnen. Nägon som har likadan mast eller möjligtvis tips på hur man kan göra

Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:52

Sambal:

Det är inte realistiskt att kunna ta in ett rev i storseglet med en lina på bomnocken som du når från sittbrunnen. När det är dags att reva måste du släcka på skot, kick och fall. Därvid kommer seglet att börja fladdra så mycket att du aldrig får fatt i eller kan dra i eller lägga fast en revlina för revskothornet. Än mindre få den tillräckligt sträckt. Varför finns det inte plats? Ett brytblock vid mastfoten och ett annat före sprayhooden finns det väl alltid plats för? Om du sedan tar isär bommen kan du ordna med ett singelrev inuti den. En lina till sittbrunnen och du tar hem både hals- och skothornsrev!
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:52

Christer:

Tjena Sambal Tack! Jag har en solcell framför sprayhooden därför kan det bli en aningen trångt. Jag vill på något sätt lösa det med en lina om det går men jag får tänka om lite. Det finns två fasta block akterut ett på var sida på bommen och två knapar längre fram förmodligen tänkt för rev. Jag kan bara inte riktigt förstå hur konstruktionen ska fungera, det var den som jag delvis skulle använda mig utav i iden ovan. Christer
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:52

Sambal:

Man fäster en lina vid, eller bredvid, ett av blocken. Drar sedan linan under bommen och upp till och genom revskothornet. Därifrån ned till blocket, genom blocket och fram till knapen i bommens förliga ände. Linan bör bilda ca 45 graders vinkel mot revskothornet för att dra både nedåt och akterut. För rev två gör du likadant men börjar vid det andra blocket (fast du hade ju bara ett rev i seglet). Orsaken till att revlinan ska gå under bommen är att du därmed bättre fångar in den lösa segelduken (på den sidan). På den andra sidan finns risken att segelduken vill följa med revlinan in i blocket. Du bör därför reva när du seglar på den bog som gör att duken hamnar på motsatt sida än brytblocket. Observera att du alltså står framme vid masten när du revar vilket kan gör det svårt vid ensamsegling. Observera dessutom att din bom inte får vara vridbar, som för rullrev. Då kan det vara svårt att sträcka revlinan tillräckligt eftersom bommen vill vrida sig. Om du i stället funderar på ett snabbrev draget till sittbrunnen så är förutsättningen att a) bommen inte är rörligt fäst vid masten b) den nedersta travaren inte måste tas ur likrännan