Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-01 - 15:23
Pumpande mast

Magnus:

Hej, Jag har en Johnson 26 med mast head rigg som är riggad efter konstens alla regler enligt Seldéns riggningsguide etc. (Är dock ingen Seldén mast). Jag har dock problem med att masten pumpar, även i lättare vindar, och söker med ljus och lykta efter en lösning. Jag har redan fått uppmaningen att testa att spänna vanten hårdare vilket jag gjort utan resultat. Har även testat att spänna upp häckstaget för kung och fosterland utan effekt. Jag har normala för- och akterstag samt toppvant. Vidare så har jag kortare sido/bakstag samt ett babystag framtill. Drar jag babystaget flör mycket kröker jag hela masten i en konstig båge då den dras fram på mitten. En tillfällig lösning är att hissa upp en fender eller segelsäck i ett fall men detta är ju inte så kul i längden. Har någon möjligtvis ett bra tips....? MVH Magnus PS Kompisen med samma båt har liknande problem.

Canaljen
Senast inloggad: 2013-08-09 - 10:31

Jan Behring:

Jag undrar hur Stephanie L Lundins slits såg ut? Kan man ta ett kasserat storsegel och klippa till en remsa av mastliket? Måste man ha alla travarna kvar, eller kan man ha några stycken kvar i remsan bara, det tar ju mindre plats? Undrar Jan Behring Maxi 108
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Normalt är duken för tunn i ett vanligt storsegel. Högre dukvikt rekommenderas samt något färre travare än för storsegel. Som sagt en enkel och billig lösning.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Prova med att haka spinnakerfallet bakom spridaren utanför ett toppvant och sträck upp framåt pulpit.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Pelle:

Vi hade exakt samma problem i vår B31:a.. Där var det en svart PP rigg, genomgående, masthead, babystag osv.. Provade att spänna på olika sätt helt utan resultat.. Fender var en lösning. Dock har jag sett att vissa har ett storsegel á la tromb-modell ;) Alltså.. en 5-6cm lång segelflärp som hissas hela vägen upp.. Det stör luftströmmen utmed hela masten och skall tydligen fungera bra (har aldrig testat själv). Pumpningarna uppkommer pga. turbulens i luftströmmen runt masten vill jag minnas.. Och i vårt fall var det relativt oberoende av vindstyrka - kunde börja redan vid 4-5m/s.. Och vid 10-13m/s skakade hela inredningen i båten. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

När jag först läste om problemet spårade jag först direkt in på problemet pumpande mast pga instabil mast i mittsektionen, speciellt vid gång i sjö. Pumpning är ett uttryck för en mycket lågfrekvent svängning med relativt stor amplitud. Men ni avser den aerdynamiskt inducerade svängningsform som får linor (vanligt är ofta dirklina mellan mast och bomnock) men ibland tyvärr också vissa mastprofiler. Ett villkor måste vara uppfyllt och det är att det när det gäller linor är en resonanssvängning där frekvensen beror på linanans spänning. I fallet dirk brukar tonen ligga inom det vanliga lägsta hörbara området. Problemet när det gäller en mastprofil är besvärligare. Som tillägg till det ni provat försök att linda en grov lina i spiral runt masten. Detta i ett försök att efterlikna de plåtspiraler som man kan se på höga skorstenar som förutom att de styvar upp profilen också stör strömningen kring röret. Hur är det vid ankring med aktern mot vinden? (Hur ser era mastprofiler ut?)
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Anders:

På min Comfort 32 med mastheadrigg med svepta spridare uppstår detta problem när båten ligger still i hamn och vinden kommer tvärs båten. Redan vid låga vindstyrkor uppstår en självsvängning. Riggen är korrekt trimmad, och det hjälper föga att justera något, tex sträcka på akterstaget. Jag ska testa att hissa en fender i storfallet, likaså att linda spinnakerfallet i spiral runt maströret. Allt detta för att störa luftströmmarna runt masten.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Det vore intressant att se hur era mastprofiler och också typ av rigg (om ni inte redan talat om det). Eftersom det rör sig om ett strömningsproblem med växelvis avlösning i resonans med mastens egenfrekvens är det även intressant med en uppskattad frekvens. Går det att avgöra vilken svängningsmod det rör sig om? Eftersom det inte har hjälp att ansätta stag i spridarhöjd hårdare så kan det ev röra sig om en torsionssvängning. I så fall borde man kunna pröva med att sticka in kortändan på en halv meter lång styv metallprofil en bit upp i likrännan och sedan lägga på ett moment på masten.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Det som orsakar att en mast vill pumpa är den virvel som ett någorlunda rund stång får av ett strömmande medium som passerar förbi. Man kan se detta med blotta ögat i form av den vågsvängning som en flagga får bakom en flaggstång. Flaggan visar hur luften svänger. När vågfrekvensen är i närheten av resonansfrekvensen för en mast eller en spänd lina så svänger de med. För en mast upplever man en pumpning. Fö t.ex. en dirk kan man höra ett hummande ljud. För att bli av med fenomenet, får man göra en eller flera av tre saker: - Sätta något som ger turbulens på den runda profilen så vågvirveln minskar. Typiskt någon fastnitad liten ribba på masten, eller den segelremsa som nämndes ovan. - Ändra egenrresonansen på masten eller linan (spänn eller slacka linan respektive häckstaget så ändra frekvensen upp eller ned) - inför en dämpning för mastens eller dirkens svängning. Detta är alltså något som via t.ex. friktion 'stjäl' lite energi från varje enskild svängning. För master kan det t.ex. vara en fender hängd uppe i masten och som stjäl svängningsenergi. När den småstudsar eller buktas en aning av maströrelsen stjäl den lite energi. Den ändrar dessutom mastens egensvängningsfrekvens. För en dirk kan det räcka med en kort tamp som man knyter med en överhandsknop runt dirken några decimeter ovanför bomfästet. När dess ändar vickar hit och dit stjäls lite energi. Det behövs ofta löjligt lite 'stöld' av svängningsenergi för att en bestående svängning inte skall kunna fortlöpa. Det är för övrigt samma fysikaliska fenomen som kan orsaka ett durrende i ett roder eller vissa kölar eller centerbord. Lösningen är oftast att ändra egenfrekvensen och bäst är att spackla ut bakkanterna så de bara blir några mm tjocka däär, då blir oscillationsfrekvensen så hög att roder eller köl aldrig kan självsvänga med så hög frekvens.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Den svarta PP-profilen som nämns är det den som ser ut som ett smalt D med flat akter med likränna? I så fall går det inte att förhindra avlösning vid de skarpa 90° hörnen. Jag ber att få dra fram det här med torsionsstyvheten. Dels för att mastprofiler inte primärt är gjorda för att vara torsionsstyva utan böjstyva i båtens längsled. Dels för att ändrad ansättning av riggen ger liten inverkan på problemet. Det man påverkar vid justering av riggen är ju i huvudsak böjstyvheten längs och tvärs och inte torsionsstyvheten. Jag upplever inte problemet vara frekvent förekommande (även om det inte är ovanligt). Det har varit något bryggsnack vad jag vet! Jag tror att vi i det här fallet har två konstruktioner som är olika men båda känsligare en medeltalet riggar; - PP-profilen, om den ser ut som jag tror, ger upphov till avlösning med betydligt kraftigare turbulens än runda och ovala riggar (även om avlösningarna är mer definierade). - En rigg med svepta spridare kan vara känslig vad gäller momentbalansen i torsionsplanet. I en rigg med raka spridare för man inte in några vridmoment i masten, vilket man antagligen gör med de svepta. I kombination med en lång smal mast......
Lennart "Steph… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lennart "Stephanie" Lundin:

Jag har med gott resultat haft en slits uppdragen i likrännan vid hamnliggande när vinden gett upphov till vibrationer. Har i 95% av fallen helt dödat vibrationerna. Låt en segelmakare sy en ca 12 cm remsa i kraftig segelduk som passar likrännan och är nästan lika lång som denna. När den inte används rullar man ihop den som en brandslang. Enkelt och billigt. Problemen verkar vara mindre med rullstor men kan till stor del avhjälpas genom att rulla ut en liten bit...