Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Oljud från masten

Mikael Glimsjö:

Hej Vi har några båtar i vår klubbhamn som ligger i under vintern, med masten på. Nu visar det sig att några av masterna ger ifrån sig ett störande ljud, låter som en orgelpipa. Högre vid högre vindstyrkor och vid vissa vindvinklar. De masterna det gäller är de som har fullstor inrullad inne i masten. Vet någon vad detta beror på? Vad kan vi göra åt det? Mvh Mikael Glimsjö

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:33

Magnus:

Det uppstår på liknande sätt som i en orgelpipa eller visselpipa, att srömmande luft förbi en öppning med en volym luft innanför, så kommer luften i öppningen att svänga in och ut så man hör en ton. I detta fall skulle jag prova att ta mjuk skumplast, spirallindad omkring två lagom tjocka linor. Sen klämmer man in detta så ena linan kommer på insidan av mastspalten och den andra på utsidan. Sen hissar man upp det hela med spinnakerfallet eller nåt. Då sluter man spalten och det borde bli tyst. www.batteknik.se
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Det finns olika lösningar på detta mkt vanliga problem. En är ju Magnus förslag. En annan lösning med samma princip är en sk "slips" som kan beställas hos segelmakaren. Det är en smal ganska styv remsa av segelduk som träs in i likrännan och hissas upp i storfallet. På en mastheadrigg har den dessutom fördelen att masten inte står och "pumpar" i lätta vindar. Har man ett gammalt storsegel så skär ut mastliket och pröva det. KJELLF
Jesper johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:33

Jesper johansson:

Kan detta vara en lösning på mitt problem också kanske . Min lilla IF penlar kraftigt sidledes när vi ligger tex. på boj och vinden kommer rakt för över . Förra året låg vi vid Danemark när det blåste ca 15m/s . Båten låg i lä men vinden kom åt masten med en mycket kraftig pendling som löljd . Vi provade med div justeringar på masten men bara marginelle förändringar i svängningarna . Det blev en mycket obehaglig natt med lite sömn . Jag har hört att man kan sätta lister på masten för att kontra detta . Men hur snygt är det igenterligen . Jag är mycket tacksam för råd om detta Mvh Jesper
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:33

Sambal:

Om det bara är pendlingen det gäller så finns bara två metoder. Aktern mot vinden, är den ena. Fungerar naturligtvis bara under gynnsamma omständigheter, som t ex tillfällig lunchankring i trånga vatten. Men då fungerar den ypperligt, även med en mastheadriggad båt! Den andra metoden är att tillverka och hissa ett litet stödsegel i akterstaget, som man skotar förut mot bommen eller masten. Detta gör att aktern håller båten i vindögat och pendlingen minskar markant. Jag har inte provat själv och det jag har funderat över är om det blir oväsen när hård vind omväxlande får tag i den ena och den andra sidan av seglet? Men det kanske beror på hur hårt man "skotar" det föröver? Någon som testat? OBS Detta lilla segel ska man naturligtvis tillverka själv av någon gammal duk. Segelmakaren tar hutlöst betalt, om han/hon har det i sitt sortiment.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:33

Tomas:

Innan man hunnit beställa mast-slipsen eller akterseglet kan pendlingen ibland hävas med några fendrar eller liknande upphissade längs masten. Med lite tur bryter det luftströmmen och dess virvlar som åstadkommer pendlingen. Försöka spirallinda ett fall runt masten kan möjligen också dämpa pendlingen. Fendrarna har funkat för mig. Akterseglet fungerar nog också, men framför allt hindrar det en bojad båt att gira fram och tillbaka och "segla" fram förbi bojen. Åtta meter slips har jag sytt men inte hunnit prova än.