Hoppa till huvudinnehåll
Kurt Andersson
Senast inloggad: 2012-01-10 - 22:55
Ny rigg som rostar

Kurt Andersson:

Vi har bytt riggen på vår båt och har haft den i två säsongeer och i höstas, såg vi gulbruna stora fläckar vid röstjärnen och där har vi toppvant och understag. När vi mastade av upptäckte vi att riggen var fläckig av rost. Hur tar man bort det här? Vanten är av rostfri syratåligt material men rostar tydligen. Har ni någon erfarenhet av det här tidigare? MVH Kurt Andersson med Imagine 370.

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Polera med mjuka tygtrasor och lite Autosol, en tub räcker långt. "Rostfritt" finns i flera olika kvaliteer -- alla rostar förr eller senare beroende på omgivningens påverkan. Tvätta och håll alla ytor så rena som möjligt.
CurtN (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

CurtN:

Många av de rostfria komponenterna i min rigg är nu mer än 35 år gamla men jag har under denna tid aldrig iakttagit att de rostat. Att nya komponenter rostar tyder på att legeringen inte längre är vad den varit, vilket i sin tur brukar indikera att tillverkningen flyttat från Europa till Ostasien. Är rosten bara ett ytligt fenomen eller kan den också försvaga detaljerna?
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Mindre rostanslag på RF-komponenter är något vi säkert får vänja oss vid men lite gulaktig yta betyder inget och går lätt att putsa bort. För några år sedan fösökte jag hjälpa en medlem som köpt ny RF-rigg som rostade. Den gamla riggen var 30-40 år gammal men var fortfarande blank och fin. Anledningen till bytet var åldern då ägaren var rädd om sin gamla träbåt. Den nya riggen var 133-trådig splitsad "rostfri" vajer. Tyvärr rostade den snabbt och så kraftigt att den färgade av sig på seglen. Frågan som uppstod då var vad det var för RF-kvalitet, vilket visade sig omöjligt att få svar på. Enligt beställning krävdes "syrafast rostfri" vajer. Första kollen var ett magnettest. Magneten fäste med avsevärd kraft vid vajern vilket visar att det var RF-stål med lågt innehåll av krom och nickel. Dvs inte "syrafast rostfritt". Hållfasthetsmässigt kan en sådan vajer vara starkare men ingen vill idag ha vajer som rostar. Reaktionen från leverantören var först totalt oförstående och andra leverantörer jag kontaktade för att söka mer info om dagens riggkvaliteter blev närmast förolämpade för att vi vågade ifrågasätta deras höga produktstandard. Samtidigt var det ingen som var beredd att deklarera kvalitén med någon sorts kvalitetsintyg. Det hela slutade med att leverantören backade och kunden fick pengarna tillbaka, varpå han beställde ny rigg från annan leverantör. Det är beklagligt att leverantörskunskapen om de produkter som marknadsförs (inte bara i båtbranschen) ofta är riktigt dålig och att det är så svårt att få rättelse på uppenbara fel. Jag har från min egen yrkesroll erfarenheten att en välskött reklamation är ett starkt argumant i det fortsatta försäljningsarbetet.