Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Mastfotinfästning

Kjell-Göran Bergendahl:

Köpte en Allegro 27 i vintras som står på land för upprustning i sommar. Jag är förvånad hur enkel mastfotsinfästningen i däck är. En bit U-balk som sitter skruvad i däck med fyra ca 5x40mm träskruv. U-balken funkar säker helt OK men jag skulle gärna vilja ha synpunkter på dess infästning i däck. Fyra små träskruv verkar inte mycket att lita på. I och för sig behöver väl mastfotsinfästningen bara hålla mastfoten still i sidled. Funderar på att förbättra infästning till typ M6-bult som går igenom däck. Tacksam för kommentarer. MVH Kjell-Göran Bergendahl

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej, det handlar enbart om skjuvningsbelastning i skruvarna. 5 mm plåtskruv (träskruv är det väl inte?) kanske känns sådär... Jag skulle ta en M6 gängtapp o gänga i plasten/laminatet o sedan dra fast fästet med M6 skruvar. Dessutom skulle jag göra rent noga o limma mastfotsbeslaget o skruvar med Sikaflex (eftertorka med aceton så blir det snyggt också). Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Kjell-Göran B (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:04

Kjell-Göran B:

Hej, Det du skriver låter bra. Så får det bli. Även om det bara är krafter i sidled som skall tas upp kändes dagens infästning lite klen. Det var faktiskt träskruv som mastfoten var dragen med i vår båt. Allegrobåtarna är ju hembyggen och kvaliten kan variera. Förövrigt är vår båt helt OK. Stor upprustning pågår med sjösättning nästa vår. I år får det bli utsikt över kohagen från sittbrunnen... MVH, Kjell-Göran