Hoppa till huvudinnehåll
goran
Senast inloggad: 2023-12-14 - 15:56
Masta av

Göran:

Det börjar närma sig, tyvärr! Har en två-spridar rigg där "rätt" tyngdpunkt ligger mellan spridarna och det är inte världen enklaste att få fast en lyftstropp där. Har sett, för ett antal år sedan, en travare som man matar in mastrännan och lyfter i, reglerar med en nedhalare till rätt höjd. Någon som har erfarenhet? Var att få tag i? Hälsningar Göran

Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Sambal:

Om du vill ha lyftpunkten ovanför de nedre vantspridarna, gör så här: Använd en lina som är minst fyra ggr så lång som avståndet från däck till nedersta vantspridarna. Kasta linans båda ändar förifrån över vantspridarna så att de når ner till däcket medan linans främre bukt fortfarande är åtkomlig från däck på mastens framsida. Fäst lyftpunkten från mastkranen i bukten på framsidan masten så att linan kan löpa i den. Gör en löpsnara (med en pålstek) av linan akter om masten. Hissa. När fästpunkten är lagom högt upp, dra åt löpsnaran och fäst hålländan på lämpligt ställe på masten. Nu kan du fortsätta hissa.
goran
Senast inloggad: 2023-12-14 - 15:56

Göran:

Det bör ju funka, nedre spridarna sitter ju inte så högt. Kan modifiera den förliga bukten med en överhandsknop med ögla (lär väl inte bli så lätt att få upp förstås) att koppla den stora skothaken i så att den inte ligger an mot masten o skaver. Det bör ju även funka bra i vår om man kopplar en nedhalarlina i pålsteken så får man loss löpsnaran. Tack för tipset! Hälsningar Göran
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Lars-Göran Sandgren:

Att använda storfallet är ett annat tips. Bäst fungerar det om mastkranen är högre än upplyft mast. Man kan då fixera masttoppen vid kranvajern medan man lyfter och kontrollerat fälla masten genom att slacka på fallet. Använd sling som vanligt och stor schackel, som glider lätt, runt kranvajern att koppla fallet i. I upplyft läge kan masten hänga fritt av sig själv.. men man bör kanske hålla ett öga på den. Tekniken fungerar omvänt även vid påmastning men glöm då inte ett "nedhal" för att få ner fallet till däck igen. Har praktiserat det under mer än 40 av och påmastningar. Två personer (som i rask takt närmar sig pensionsåldern) en vid veven och en vid masten/båten fixar av eller påmastning av Maxi 95 med Furlex på mindre än 15 min. //L-G
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Sambal:

Det där fungerar väl bara om man kan placera båten så att mastfoten är exakt i kranvajerns lodlinje? Annars blir det ju en brytvinkel mellan masttopp och krantopp? En katamarans mastfot ligger för långt ut vid vår mastkran. Själv ligger jag för långt in och kan inte förtöja längre ut från bryggan. Har du någon erfarenhet av detta problem?
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Lars-Göran Sandgren:

Hej, Nej jag har en Maxi 95 där kranvajern hamnar ungefär mitt över mastfoten. Liten vinkel kan nog accepteras för en mast som står på däck, båten kan krängas en gnutta och fallet behöver ju inte spännas tajt. Konstruktionen är ju tänkt för att stabilisera masttoppen så att den inte vinglar och för en topptung mast - inte går i sjön. Om masten är genomgående bör nog vinkeln vara väldigt liten. För en katamaran och en "normal" mastkran kan nog bli problem. Idén fick jag när jag såg någon som fäste kroken i masttoppen. Det var väl OK - men det blev ett förfärligt vevande. Mitt mål var att lugna min "avmastargast" som upplevde ett trauma att ansvara för en vinglande mast under det kritiska momentet när stag och vant är lossas. Funderade då på olika alternativ att fixera masten ovanför tyngdpunkten - så nära toppen som möjligt utan att behöva veva så förfärligt. Sen har det kommit olika lösningar som den speciella travaren som nämns ovan. En läsare till Praktiskt båtägande beskrev tekniken och fick 1000 spänn för bästa tips för en tid sedan. Sved lite att jag inte skickat in tipset ...... /L-G
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-02-10 - 09:22

Jens Andersson:

För full klarhet: Du, Lars-Göran, placerar således lyftslinget under undre spridarparet, dvs långt under mastens tyngdpunkt, och balanserar det hela med hjälp av storfall+schackel runt kranvajern?
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Lars-Göran Sandgren:

..det stämmer -fast jag (min båt) har bara ett spridarpar men principen är som du beskriver. /L-G
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Tomas:

Lite vid sidan av ämnet (förlåt vitsen) -- jag brukar stabilsera förstagsprofilens långa bräckliga profil vid mastlyftet med antingen spinnackerupphalet eller sejnfallen under spridarna -- ungefär på samma sätt som Lars-Göran S har kontroll över masttoppen (smart ide det där!). Antingen med en luftig pålsteksöggla runt profilen, eller kopplad i svirveln man annars hissar förseglet med. När man hissar masten bör man komma ihåg ett lämpligt nedhal också. En för bred båt, katamaranen, är nog svårt att göra så mycket åt -- mobilkran ? Eller som man gjorde förr, lade två andra mastade fartyg på varsin sida och hissade från dem. En för smal båt borde man dock kunna få ut från kajen med lite fendrar och bräder -- eller en annan smal båt, jollen ?, emellan. Har dock aldrig sett eller prövat varken det ena eller det andra.
Lilling (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Lilling:

Till en början använde jag en vanlig travare i plast som har varit så rymlig att både tampen från mastfoten och lyftslingan runt masten fått plats "i varandra" varigenom travaren inte behövt ta upp någon kraft överhuvudtaget. Dessutom har jag (säkert överdriven försiktighet!) ett block i slingan runt masten som jag fäst lyftkroken i så att masten kunnat rotera, allt med syfte att undvika onödiga sidkrafter på travaren. Numera har jag dock en "metalltravare" gjord av en bit t-profil i aluminium. Största besväret är att få linan över spridarna (som sambal beskrev) men men hjälp av en bollhåv för golfbollar av teleskopmodell som kan förlängas till 3-5 meter går det ganska bra. Den kan för övrigt användas för att fiska upp sådant man tappar i sjön. Bra att ha ombord' kostar 100-200 kr. Om någon vill ha en illustration i ppt, skicka ett mail!
Mats Broberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Mats Broberg:

http://hem.bredband.net/mastlyftare/ http://www.mastomobil.se/
goran
Senast inloggad: 2023-12-14 - 15:56

Göran:

Efter Sambals beskrivning, fungerade helt perfekt. Placerade från däck med nedhalarlinan, tyngdpunkten i höjd med krumhämmarnas infästning mellan spridarparen. Blev precis lagom övervikt i rotändan. Hälsningar Göran
goran
Senast inloggad: 2023-12-14 - 15:56

Göran:

Fick ett mejl med frågan om jag kunde skriva något efter påmastningen i vår och det gör jag gärna. Med erfarenheten av avmastningen svarade jag så här. Tror inte att det skall bli ngt problem. Jag fäste en extra nedhalare i pålstekens loop för att ha möjlighet att justera om något hakade upp sig men det blev inte aktuellt. När vi hissade upp alltihop och det började strama var jag precis som du fundersam hur hårt det skulle dras åt men det klarade sig helt av sig själv. När det stramade så var öglan runt masten ca 2-3 gånger omkretsen på masten så om man kan få upp den på samma vis på våren bedömer jag att det inte blir några problem att lösa upp den igen. I ändan på vår hissvajer i mastkran sitter ett tungt "sänke" och under det en ögla där det sitter en ca 1 meter lång repslinga, schackel i bägge ändar. De som har masthead med enkla spridare kopplar den helt enkelt runt masten och hissar. Jag kopplade slingan i löpsnaran varvid sänke o schacklar hamnade en god bit upp och låg aldrig emot maströret. Har dessutom rätt rejäl mastlutning så det blev inget problem. Nu står båten på land täckt o klar o väntar på våren Med vänliga hälsningar Göran
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-02-10 - 09:22

Jens Andersson:

Kolla även denna tråd: http://www.sailguide.biz/forum/viewtopic.php?t=4956
Magnus Wetterling (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Magnus Wetterling:

Hej Jag har en NORD80. Av och påmastning är ett moment vi seglare vill minimera och helst slippa..... dock är vi (jag) inte där ännu. Att klättra i mastkranar får man ju göra till och från men bör minimeras, särskilt när det regnar är det inget kul alls. Man kan även tappa saker på medhjälparna under. Jag har dock kommit fram till följande förfarande som fungerar hyfsat. Jag har en lina som är lika lång som masten, i mitt fall 10m. Denna har SPLITSADE ögon i var ände, är BLÅ och ca 10-12mm lindiam. Denna lina används endast till detta, därför blå. Grovleken (10-12mm) för att stå emot ev. vassa kanter mm. Masten, masthead och 10m och ca 55Kg, står på däck och har bla 3 undervant / babystag. När jag mastar Av resp På gör jag enligt följande: Avmastning: 1-Fäster övre (blå linan) ändan i krankroken. 2-Tar ett fall, tex storfallet eller fockfallet och lägger (blå)linan i schackeln. 3-Fäster nedre ögonsplitsen medelst en karbinhake i spinnakerbomtravaren. Justerar in spinnakerbomtravarens (höjd-)läge i mitt fall ca 1,5m upp från mastfoten räknat. 4-Veva upp krankroken tills (blå)linan har ett lätt slack kvar (kroken är nu ovanför ev masttoppsutrustning tex Vindexen). 5-Dra in (stor-)fallet till toppen på masten så att (blå)linan ligger ca 5cm från masten (håll koll på Vindexen bara :-) ). 6-Spänn upp (blå)linan "mycketlätt" så att masten står kvar när du släpper de sista stagen och vanten. 7-Lyft hela masten så att du kan svänga in den över kajen. 8-Lyft i mastfoten (person 1) medan person 2 sänker ner masttoppen/krankroken och hela masten till horisontalt läge. 9-Klart PÅMASTNING sker i omvänd följd, med följande tillägg: Att få ner kranwiren igen är inga problem. Det är bara att släppa på storfallet och dra i (blå) linan samtidigt som krankroken vevas ner (kroken fastnar i fallets schackel också och därmed får man ner falländan också). Fördelar: Tyngdpunktsproblematiken eliminerad. Du slipper klättra i mastkranen/masten. Inga knopar mm att fixa med. Precision vid påmastning. Ingen nämvärd "utbildning" av den andra personen (som sköter kranen/vevar). Minimal utrustning (Xm lina och en karbinhake) Nackdelar: Man bör/måste vara mer än 1 person. Kranen bör vara högre än masten (om inte får man väl ha en fender el dyl så att kroken inte slår i masten (tex vid partialriggar). Båtens läge i relation till kranwirens lodlinje inom +/- 0,5m. Fallen måste klara halva mastens vikt dvs de MÅSTE vara i gott skick. Övrigt: om man använder "travare" i likrännan som nämnts tidigare i diskussionen så får man se upp så att eloxeringen inte skadas. Krympplast på aluminium profilen rekommenderas.