Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Hur beräkna spinnakeryta?

Kenneth:

Finns det någon generell formel för hur man räknar ut ytan på en spinnaker om man vet det sk. SL-måttet och 1/2BR-måttet. Jag vet att en spinnaker kan vara sydd lite olika beroende på om det är hård- eller lättvindssegel, men jag tänkte man kunde få en liten hint om ungefärliga storleken.

Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Här kan du räkna http://www.mathson.se/segel_matta_och_bestaella.asp
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:26

Kenneth:

Tack Jörgen, Men mitt problem är att jag redan har spinnakern och skulle vilja veta hur stor den är. Beräkningarna på den www-sida jag fick utgår från att man vet riggens mått och sedan vill veta hur stor spinnakern skall vara.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:26

Sambal:

Om du har spinnackern tillgänglig så är det väl bara att mäta bredden gånger höjden dividerat med två? Då får du i alla fall ett minimimått på ytan. Om du sedan mäter hur mycket tyg som ligger utanför den raka linjen mellan hornen så kanske du kan uppskatta det tillägget. Beroende på spinnackerns form ska du kanske plussa på 25 procent av den yta du tog bort i den första beräkningen? Men det smartaste sättet är nog att projicera ytan på ett smart sätt. Varför inte så här? Åk till ekvatorn. Spänn upp spinnackern så den hänger horisontellt två meter ovanför marken, på vilken du har placerat plattor på vardera en kvadratdecimeter. Ta bort alla plattor som hamnar utanför den skugga spinnackern ger. Räkna antalet kvarvarande plattor och multiplicera med 10. Lätt som en plätt...
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:26

Kjell:

Spinakern är sydd bukig varför man har två ytor: den projicerade 2D-ytan och ytan på duken som är 3D. Metoden att mäta den skuggade ytan går nog att använda även på våra bredgrader men enklar vore väl att fotografera spinakern satt (och dragande) framifrån tillsammans med en tumstock. Sedan är det bara att mäta på bilden. För att få 3D ytan kan man väga spinakern och beräkna den under förutsättning att man vet dukvikten. Man måste dock väga hornen separat men eftersom duken är mjuk kan det knappast vara något problem. Ytan blir alltså Y = (Totala vikten - vikten av hornen)/dukens vikt per ytenhet. Om man vill vara noggrann får man beräkna hur stor del av duken som är dubbel vid sömmarna och kompensera för det. Ett annat sätt är att mäta bredden på spinakern på jämna avstånd på höjden, rita upp och beräkna ytan på var och en delarna
Bifogade filer